‘Autofabrikanten verkopen steeds grotere leugens over brandstofverbruik’
De kloof tussen de beloftes die autofabrikanten doen in hun brochures en de harde realiteit, is het afgelopen decennium fors groter geworden. Volgens de International Council on Clean Transportation (ICCT) was het verschil tien jaar geleden nog 10 procent.
Vooral Duitse luxemerken als BMW, Audi en Mercedes blijken veel minder zuinig dan de makers willen doen geloven. Zij verbruiken respectievelijk 30, 28 en 26 procent meer brandstof dan in de catalogus wordt vermeld. Bij het Japanse Toyota is de afwijking 15 procent en voor de Franse fabrikanten Renault en PSA Peugeot Citroën ongeveer 16 procent.
ICCT zegt voor het rapport bijna een half miljoen auto’s van particulieren en bedrijven te hebben onderzocht. Volgens de organisatie passen fabrikanten slimme trucs toe om testresultaten in hun voordeel te beïnvloeden. Zo testen zij met speciale banden en onder onrealistische omstandigheden, waarbij de weerstand veel lager ligt dan op de openbare weg.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
Verbolgen
Milieudefensie reageert verbolgen over de uitkomsten van de studie. ‘Het is niet eerlijk richting de consument die meer brandstof verbruikt dan verwacht, maar het betekent ook dat de luchtvervuiling en klimaatschade veel hoger is dan wordt berekend op basis van deze cijfers,’ zei Ivo Stumpe.
Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) verwees bij het afschaffen van de 80-kilometerzones naar steeds schoner wordende auto’s. Milieudefensie hekelt het gebruik van deze omstreden informatie bij het maken van verkeersbeleid. ‘Op basis van deze papieren werkelijkheid geven we zogenaamd zuinige auto’s belastingvoordeel en verdedigen politici het verhogen van de maximumsnelheid. Terwijl al lang bekend is dat de cijfers die autofabrikanten leveren niet deugen.’
Bron: ANP
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid