Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Autofabrikanten verkopen steeds grotere leugens over brandstofverbruik’

Nieuwe auto’s verbruiken gemiddeld een kwart meer brandstof en stoten dus ook flink meer CO2 uit dan fabrikanten beweren. Dat stelde de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De kloof tussen de beloftes die autofabrikanten doen in hun brochures en de harde realiteit, is het afgelopen decennium fors groter geworden. Volgens de International Council on Clean Transportation (ICCT) was het verschil tien jaar geleden nog 10 procent.
Vooral Duitse luxemerken als BMW, Audi en Mercedes blijken veel minder zuinig dan de makers willen doen geloven. Zij verbruiken respectievelijk 30, 28 en 26 procent meer brandstof dan in de catalogus wordt vermeld. Bij het Japanse Toyota is de afwijking 15 procent en voor de Franse fabrikanten Renault en PSA Peugeot Citroën ongeveer 16 procent.

related partner content for mobile comes here

ICCT zegt voor het rapport bijna een half miljoen auto’s van particulieren en bedrijven te hebben onderzocht. Volgens de organisatie passen fabrikanten slimme trucs toe om testresultaten in hun voordeel te beïnvloeden. Zo testen zij met speciale banden en onder onrealistische omstandigheden, waarbij de weerstand veel lager ligt dan op de openbare weg.

Verbolgen
Milieudefensie reageert verbolgen over de uitkomsten van de studie. ‘Het is niet eerlijk richting de consument die meer brandstof verbruikt dan verwacht, maar het betekent ook dat de luchtvervuiling en klimaatschade veel hoger is dan wordt berekend op basis van deze cijfers,’ zei Ivo Stumpe.
Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) verwees bij het afschaffen van de 80-kilometerzones naar steeds schoner wordende auto’s. Milieudefensie hekelt het gebruik van deze omstreden informatie bij het maken van verkeersbeleid. ‘Op basis van deze papieren werkelijkheid geven we zogenaamd zuinige auto’s belastingvoordeel en verdedigen politici het verhogen van de maximumsnelheid. Terwijl al lang bekend is dat de cijfers die autofabrikanten leveren niet deugen.’

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in