'Bereik' is voor de Nederlandse marketeer de belangrijkste reden om mobiel te adverteren
Om een beeld te krijgen is gevraagd aan alle marketeers of zij Mobile Advertising toepassen. Daarnaast is gevraagd welke vormen zij toepassen en hoe Mobile Advertising zich zal ontwikkelen in hun organisatie.
• 29,5% Van de marketeers past MA toe.
• 20,9% Is van plan dit binnenkort te gaan doen.
Redenen voor marketeers om Mobile Advertising in te zetten:
- Het bereik van de doelgroep (55,2%)
- Persoonlijke communicatie met de klant (34,5%)
- Een moderne manier van adverteren (34,5%)
- Relatief goedkope manier van adverteren (31%)
- Mogelijkheid om klanten op elk moment te bereiken (31%)
- Mogelijkheid om klanten op elke locatie te bereiken (27,6%)
- Opvallende manier van adverteren (17,2%)
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Opvallend
Wat opvalt is dat marketeers met name Mobile Advertising als middel inzetten om doelgroepen te bereiken. De unieke kenmerken van mobile advertising komen daarna pas in beeld.
Belemmeringen
De belangrijkste redenen om geen gebruik te maken van Mobile Advertising zijn:
- Niet geschikt voor de doelgroep (43,5%)
- Financiële overwegingen (27,5%)
- Twijfel over het effect (26,1%)
Terughoudendheid
Het is duidelijk dat adverteerders terughoudend zijn met mobile advertising. En al helemaal als het gaat om performance based advertising op mobiele websites en mobiele apps. De redenen waarom men terughoudend is zijn gebaseerd op aannames: men dénkt dat Mobile Advertsing niet past bij de doelgroep; men dénkt dat Mobile Advertising duur en niet effectief is.
Het is evident dat momenteel de conversie ratio’s van de meeste mobiele campagnes lager zijn dan die van desktop campagnes. Wanneer echter op basis van conversies wordt betaald door de adverteerder is er niets aan de hand. Er zijn hooguit meer impressies nodig voor het realiseren van de conversie, maar dat vindt een adverteerder over het algemeen niet erg. Per saldo is de adverteerder in het geval van het afrekenen op basis van conversies (leads of orders) niet duurder uit en is mobile advertising een effectieve manier van adverteren.
Relevantie
Wanneer het aanbod van de adverteerder niet bij de doelgroep past (de belangrijkste reden uit het onderzoek voor het niet-gebruiken van Mobile Advertising) wordt er niet op de advertentie gereageerd en zal deze na enige tijd niet meer vertoond worden. De adverteerder betaald dan ook niets. Het is dus eenvoudig te testen of de aanname van veel adverteerders klopt dat mobile advertising niet relevant is voor de doelgroep.
Mobiele conversies
Toch hebben we te maken met lagere conversiepercentages op mobiele devices. Vooral op mobiele telefoons, maar ook tablets laten vaak een lagere conversie ratio zien. De vraag is of dat zo blijft, of dat conversiepercentages hoger worden naarmate consumenten meer gewend raken aan acties na een click. In dat licht is het belangrijk dat er getest wordt met andere vormen van conversies voor mobiele campagnes. Voor desktop campagnes is een conversie vaak het invullen van een formulier; al-dan-niet gekoppeld aan een betaalverplichting.
Kijk voor meer mobiel nieuws op MobileMarketing.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid