Overslaan en naar de inhoud gaan

'Bereik' is voor de Nederlandse marketeer de belangrijkste reden om mobiel te adverteren

DVJ Insights heeft in samenwerking met Ligatus vorige maand een Mobile Marketing steekproef gehouden onder Nederlandse marketeers. Het doel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Om een beeld te krijgen is gevraagd aan alle marketeers of zij Mobile Advertising toepassen. Daarnaast is gevraagd welke vormen zij toepassen en hoe Mobile Advertising zich zal ontwikkelen in hun organisatie.
• 29,5% Van de marketeers past MA toe.
• 20,9% Is van plan dit binnenkort te gaan doen.

related partner content for mobile comes here

Redenen voor marketeers om Mobile Advertising in te zetten:
- Het bereik van de doelgroep (55,2%)
- Persoonlijke communicatie met de klant (34,5%)
- Een moderne manier van adverteren (34,5%)
- Relatief goedkope manier van adverteren (31%)
- Mogelijkheid om klanten op elk moment te bereiken (31%)
- Mogelijkheid om klanten op elke locatie te bereiken (27,6%)
- Opvallende manier van adverteren (17,2%)

Opvallend
Wat opvalt is dat marketeers met name Mobile Advertising als middel inzetten om doelgroepen te bereiken. De unieke kenmerken van mobile advertising komen daarna pas in beeld.

Belemmeringen
De belangrijkste redenen om geen gebruik te maken van Mobile Advertising zijn:
- Niet geschikt voor de doelgroep (43,5%)
- Financiële overwegingen (27,5%)
- Twijfel over het effect (26,1%)

Terughoudendheid
Het is duidelijk dat adverteerders terughoudend zijn met mobile advertising. En al helemaal als het gaat om performance based advertising op mobiele websites en mobiele apps. De redenen waarom men terughoudend is zijn gebaseerd op aannames: men dénkt dat Mobile Advertsing niet past bij de doelgroep; men dénkt dat Mobile Advertising duur en niet effectief is.

Het is evident dat momenteel de conversie ratio’s van de meeste mobiele campagnes lager zijn dan die van desktop campagnes. Wanneer echter op basis van conversies wordt betaald door de adverteerder is er niets aan de hand. Er zijn hooguit meer impressies nodig voor het realiseren van de conversie, maar dat vindt een adverteerder over het algemeen niet erg. Per saldo is de adverteerder in het geval van het afrekenen op basis van conversies (leads of orders) niet duurder uit en is mobile advertising een effectieve manier van adverteren.

Relevantie
Wanneer het aanbod van de adverteerder niet bij de doelgroep past (de belangrijkste reden uit het onderzoek voor het niet-gebruiken van Mobile Advertising) wordt er niet op de advertentie gereageerd en zal deze na enige tijd niet meer vertoond worden. De adverteerder betaald dan ook niets. Het is dus eenvoudig te testen of de aanname van veel adverteerders klopt dat mobile advertising niet relevant is voor de doelgroep.

Mobiele conversies
Toch hebben we te maken met lagere conversiepercentages op mobiele devices. Vooral op mobiele telefoons, maar ook tablets laten vaak een lagere conversie ratio zien. De vraag is of dat zo blijft, of dat conversiepercentages hoger worden naarmate consumenten meer gewend raken aan acties na een click. In dat licht is het belangrijk dat er getest wordt met andere vormen van conversies voor mobiele campagnes. Voor desktop campagnes is een conversie vaak het invullen van een formulier; al-dan-niet gekoppeld aan een betaalverplichting.

Kijk voor meer mobiel nieuws op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in