Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Dit is echt iets voor jou!’ Hoe en waarom maak je content deelbaar via social media?

Binnen de marketingstrategie wordt steeds meer aandacht besteed aan social media. De meeste merken hebben inmiddels een Twitter account en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Consumenten worden steeds actiever op Twitter en Facebook en delen daarom ook graag content met vrienden. Dit is van belang omdat klanten zo ‘brand ambassadors’ worden en de online reputatie kunnen versterken.

related partner content for mobile comes here

Dit vergroot onder meer traffic naar de website en het verbetert de SEO van de website. De ranking binnen de zoekresultaten wordt ook bepaald op basis van relevantie van content en hoe vaak de content gedeeld wordt. Delen is dus belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor dat bezoekers van de website ook daadwerkelijk content gaan delen via sociale netwerken?

Maak delen zo eenvoudig mogelijk

Een eerste voorwaarde is dat de website een goede integratie heeft met de verschillende social media-kanalen. Het moet voor bezoekers eenvoudig zijn om content te delen.

Social widgets & embedded code

Social widgets zijn de icoontjes op de webpagina, waarmee direct content gedeeld kan worden via Twitter, Facebook, LinkedIn, etc. De meeste websites maken inmiddels gebruik van deze tools. Een andere mogelijkheid is het beschikbaar stellen van embedded code. Hiermee kunnen afbeeldingen en video’s op een andere blog of website gepubliceerd worden. Een bekend voorbeeld is de embedded code die je tijdens en aan het einde van een video in ziet. Een groot voordeel hiervan is dat de content op de andere website direct linkt naar jouw website en dat is weer goed voor de SEO.

Juiste beschrijving content

Wanneer content gedeeld wordt, moet het voor andere mensen binnen het netwerk direct duidelijk zijn wat het onderwerp van de content is. Zij moeten verleid worden om de content te bekijken en misschien zelfs wel weer te delen. Zorg daarom voor een heldere en relevante beschrijving wanneer de content gedeeld wordt met een social widget. Naast een link naar de eigen website kan het nuttig zijn om ook een referentie naar de corporate Twitter account toe te voegen, bijvoorbeeld door ‘via .com’ toe te voegen.

Slechte content scoort niet

Content wordt alleen gedeeld als het de moeite waard is om te delen, zo simpel is het gewoon. ‘Be remarkable’. Techniek is belangrijk, maar het belang van een goede content-strategie mag zeker niet onderschat worden. Er zijn een aantal aandachtspunten voor een succesvolle content strategie:

Ken de community en betrek hen bij content-creatie

Je moet natuurlijk weten voor wie de content bestemd is. Welke onderwerpen vinden zij interessant, op welke social media-platformen zijn zij actief, wat is hun relatie tot het merk en hoe kan de betrokkenheid vergroot worden? Dit zijn vragen die kunnen helpen bij het opstellen van een goede content-strategie. Het kan geen kwaad om de community hierbij actief te betrekken. Met andere woorden; vraag bezoekers gewoon welke content zij op de website missen. Dit kan expliciet via een formulier of een forum, maar je kunt er ook voor kiezen om een feedbacktool te gebruiken. Denk dan aan tools als of . Gemakkelijk in te zetten, laagdrempelig voor de gebruiker en bij een juiste interpretatie goed bruikbaar in de strategie.

Stimuleer reviews

Consumenten hechten veel waarde aan reviews. Zij gebruiken internet om producten te vergelijken en aan te bevelen. Wanneer andere consumenten enthousiast zijn over een product is de kans dat bezoekers van de website meer informatie opvragen of het product aanschaffen aanzienlijk groter.

Interactie en betrokkenheid

De vragen en opmerkingen die gebruikers delen via social media kanalen zijn een goede indicatie van betrokkenheid. Zorg er daarom voor dat je goed in de gaten houdt wat er over je merk of website gezegd wordt binnen communities. Monitoren is een goed begin. Tools (gratis en betaald) die je hierbij helpen zijn er inmiddels legio, bijvoorbeeld of . Analyse biedt waardevolle inzichten in welke content succesvol is, welke topics van belang zijn en waar verbeteringen mogelijk zijn. Je kunt er dan ook actief mee omgaan: interactie.

Denk als je bezoeker; wat is leuk en interessant om te delen? Creëer relevante content, faciliteer de bezoeker in het delen, meet, verbeter en wees niet bang om te interacteren. Denk maar aan het bordje in de lokale cafetaria: ‘Ontevreden? Vertel het ons. Tevreden? Vertel het anderen’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in