Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteerders verdiepen zich in weblogs

Veel optimisme spreekt uit het jongste onderzoek van de American Advertising Federation (AAF) onder grote adverteerders in Amerika. Ze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veel optimisme spreekt uit het van de American Advertising Federation (AAF) onder grote adverteerders in Amerika. Ze weten niet wat ze aanmoeten met weblogs en podcasts, maar stellen zich ten doel om de commerciële waarde van deze jongste media te ontdekken.

related partner content for mobile comes here

Internet komt er buitengewoon goed vanaf in deze enquête met een gemiddeld verwacht aandeel in het totale reclamebudget van reeds 18,7 procent in 2006. Voor 2005 was de verwachting nog gesteld op 14,1 procent en voor 2004 op 8,3 procent.

Dit betekent een ruime verdubbeling van het percentage in twee jaar tijd. Ten koste van welke nadere media dit budget nu gaat is niet duidelijk, mar het lijkt televisie te zijn.

Dat valt af te leiden uit de antwoorden op de vraag of digitale recorders, zoals Tivo, bedreigend zijn voor de reclame rond programma's. Zo'n 22 procent, bijna hetzelfde percentage als in 2004, denkt dat dit de dood in de pot is voor de reclamespot. De meerderheid, 58 procent, veracht dat de 30 seconden spots zullen blijven, maar ze verschuiven wel meer naar non-spot adverteren en sponsoring. Nog 7 procent denkt dat de Dito's geen invloed zullen hebben, nog eens 4 procent noemt het zelfs een 'hype'.

Van de grote adverteerders in de VS zegt 42 procent zijn plannen niet te hebben bijgesteld vanwege de opkomst van deze DVR's met wegzapmogelijkheid van reclame, 28 procent heeft dit wel gedaan en de resterende 30 procent verwacht dit nog te zullen doen.

Net als hun Nederlandse vakbroeders in het recent van de FD Mediagroep weten de Amerikaanse adverteerders zich nog geen raad met weblogs, podcasts en reclame op mobiele telefoons. Het ontdekken van het nut van deze jongste media zien adverteerders als een van hun grootste uitdagingen.

Ze mochten het vermoedelijke effect van de nieuwe media aangeven op een schaal van vijf en gokten maar wat: blogs kregen gemiddeld een 2,9, mobiele internettelefoons een 2,8 en podcasts een 2,6.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in