Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteerders geven 25 procent meer uit aan zoekmachinemarketing

Uitgaven aan mobiele advertenties zijn bijna verdubbeld.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dit blijkt uit de derde Nederlandse Search Studie die Deloitte uitvoerde in opdracht van brancheverenigingen IAB Nederland en DDMA.

related partner content for mobile comes here

Budget zoekmachinemarketing blijft stijgen
De budgetgroei van 25 procent is vooral veroorzaakt door een sterke toegenomen aantal mobiele zoekopdrachten bij Google en desktopzoekopdrachten via Bing. Omdat de kosten per klik (cpc) van mobiele advertenties en Bing relatief laag zijn, namen de tarieven slechts toe met 5 procent.

Google en mobile advertenties meest populair

De uitgaven aan betaalde zoekresultaten op mobiel verdubbelden bijna (92 procent). Desktop bleef daar ver bij achter met een gemiddelde groei van 8 procent. Het aandeel zoekadvertenties op tablet in 2016 zakte zelfs licht, met 3 procent. 

In het laatste kwartaal van 2016 zetten adverteerders 33 procent van hun Google search budget in op mobiele advertenties, terwijl het aandeel mobiel bij Bing bleef steken op 8 procent.

Populair: Google Product Listing Ads

Sinds Google is gestart met het tonen van Product Listing Ads (PLA’s) in de zoekresultaten, is deze vorm van adverteren sterk in populariteit gestegen. Over heel 2016 resulteerde dit in nagenoeg een verdubbeling. PLA’s kunnen momenteel alleen worden gebruikt in de retailsector, die meer dan 31 procent van zijn search budget aan deze vorm van zoekmachinemarketing uitgeeft. Het gevolg is dat 46 procent van alle traffic via deze vorm van online adverteren wordt gegenereerd.

Merknaam- versus niet-merknaamzoekwoorden

Adverteerders spendeerden in 2016 meer budget aan niet-merknaamzoekwoorden (25 procent) dan aan merknaamzoekwoorden (16 procent). Door de groei van het aantal clicks bij niet-merknamen ten opzichte van merknamen is de CPC voor merknamen met 10 procent gestegen en die voor niet-merknamen met 3 procent gedaald. Terwijl de CPC-prijzen van niet-merknaamzoekwoorden in tegenstelling tot Google bij Bing relatief goedkoper, zijn de merknaamzoekwoorden bij Bing duurder. 

Het ‘IAB & DDMA Report on Paid Search Advertising 2015-2016’ is te downloaden bijen .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in