Overslaan en naar de inhoud gaan

Achterhaald WhatsApp in gevarenzone

Nu messaging een commodity is moet WhatsApp innoveren. Vooralsnog is daar weinig van te merken. Gevaar ligt op de loer.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In mijn  blogpost werd aandacht besteed aan de exodus van social networks naar messengers zoals WhatsApp.

related partner content for mobile comes here

Nummer 1 met een probleem
In deze post staan messengers centraal, en WhatsApp in het bijzonder. Het is wereldwijd de toonaangevende mobile chat app als we kijken naar het aantal actieve gebruikers. Het punt is dat ze sinds de start (2009) geen substantiële ontwikkeling hebben doorgemaakt. Messaging is anno nu gemeengoed. En ook voor WhatsApp geldt dat stilstand achteruitgang is.

Wallet
Wat wil de consument? Communiceren, overal en altijd, dat is duidelijk. Maar dat is niet alles. Als je smartphone 24/7 binnen handbereik is, waarom zou je dan nog rondslepen met geld? Dat dacht WeChat (China) ook. Met een groei van 379% (Q2/2013-Q4/2013 globalwebindex) verslaat WeChat niet alleen SMS en social networks maar is het ook een substituut voor PayPal. De integratie is doordacht en conversie scoort hoog.
Never a dull moment

WhatsApp lijkt niet op zoek naar nieuwe engagement channels en boort geen nieuwe inkomstenbronnen aan. WeChat, Line (Japan) en KakaoTalk (Zuid Korea) doen dat wel. Ze hebben met succes een plek verworven in eCommerce/mCommerce. Maar, ook als games platform zijn ze zeer succesvol. Geen zin om te eShoppen of met je matties te chatten? Dan daag je vrienden uit voor een potje gamen. Never a dull moment voor gebruikers van deze potentiële WhatsApp rivalen.

 

Smiley 2.0
Gebruikers van Line hebben zogenaamde stickers tot hun beschikking. Dat zijn cartoons in manga stijl, die net wat meer context toevoegen aan een boodschap dan een generieke smiley. Gelukkig voor WhatsApp is manga niet zo populair in Europa.

Conclusie
WhatsApp is de grootste, maar is vooralsnog een messenger service. WeChat, Line, en KakaoTalk zijn dat stadium voorbij. Zij strijden om de titel lucratief central communication platform. Als WhatsApp wil meestrijden om deze titel is er werk aan de winkel. Wake up WhatsApp!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in