Overslaan en naar de inhoud gaan

(Onderzoek) Slagingskans van celebrity endorsement is te voorspellen

Wetenschappers hebben een nieuw algoritme ontwikkeld dat beroemdheden matcht aan merken. Op deze manier kun je voorspellen of een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo valt te lezen in een van Journal of Advertising Research. Gila E. Fruchter, marketingprofessor aan de Bar-llan Universiteit in Israel, en Moti Zwilling (hoogleraar marketing en informatiesystemen aan de Netanya Academic College) beschrijven een algoritmische benadering die ‘het aantal consumenten dat het product in kwestie zal kiezen, maximaliseert.’

De twee deden  onderzoek naar de wijze waarop consumenten het gedrag van beroemdheden koppelen aan producten en merken. Daarnaast onderzochten de twee wanneer een match tussen een beroemdheid en een product succes heeft, of juist niet.

Volgens de onderzoekers zijn er meerdere redenen waarom  celebrity endorsement kan slagen of mislukken. ‘Dit onderzoek laat je begrijpen waarom Michael Jordan een effectieve spokesman was voor een sportschoenenfabrikant, maar een slechte voor een telecombedrijf. En waarom Cindy Crawford bijna alles kan aanprijzen, van Pepsi tot Revlon’, aldus Nanette Burns, de managing editor van Journal of Advertising Research.

Aan de hand van een theoretisch framework berekenden de onderzoekers of de inzet van een beroemdheid in advertising tot een aankoop kan leiden, of juist niet.  Daarnaast berekenden ze wat de optimale combinatie is tussen de kenmerken van een beroemdheid en het product.

Bron: Journal of Advertising Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in