Overslaan en naar de inhoud gaan

Aantal aankopen met smartphone stijgt met 68%

Consument koopt steeds meer mobiel, maar doet dit wel het liefst in eigen huis.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, een onderzoek naar online betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.

related partner content for mobile comes here

Nederland loopt achter

Terwijl het totale aantal online aankopen vorig jaar groeide met 22% (van 142 miljoen naar 174 miljoen), groeide het aantal mobiele aankopen met 68% (van 8,9 miljoen naar 14,9 miljoen). Toch worden de meeste online aankopen op een laptop of desktop gedaan (74%). Het aandeel van de tablet bleef stabiel op 14% en het aandeel mobiel groeide van 6% naar 9%.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, merkt op dathet aantal transacties met de smartphone weliswaar sterk is gestegen, maar dat deze nog geen 10% uitmaken van alle online betalingen. 'We lopen daarmee fors achter op bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, waar al meer dan 30% van alle e-commercetransacties via de smartphone verloopt. In China ligt dit zelfs boven de 70%.'

Binnen het betalingsverkeer op smartphones is een verschuiving waarneembaar in gebruikte betaalmethoden. iDEAL groeit en is inmiddels ook hier de meest gebruikte betaalmethode (47% van alle aankopen). Dit gaat vooral ten koste van het aandeel creditcards (van 22% naar 16%) en PayPal (van 10% naar 7%).

Populaire categorieën

De smartphone wordt relatief veel gebruikt voor het kopen van media & entertainment (13%), telecom (11%) en fashion (10%). De stijging in het aantal aankopen via de smartphone is het grootst in de categorieën speelgoed (+268%) en fashion (+214%).

Niet alleen het aantal aankopen via de smartphone groeit, ook de aankoopbedragen stijgen (21%). Per aankoop besteedden consumenten gemiddeld €68,-, tegen € 56,- een jaar eerder. 

Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland: “Bijna een kwart van alle online aankopen gebeurt vanaf een mobiel apparaat. Mobiel afrekenen wordt steeds makkelijker. Zo kan tijdens een aankoop op desktop of laptop de betaling met behulp van iDEAL QR-codes worden afgerond op smartphone of tablet, zonder extra inlogapparaatje. Dat schept veelbelovende vooruitzichten voor de verdere groei van mobiel betalen bij webwinkels.'

Ook al wordt mobiel kopen steeds gemakkelijker, consumenten doen mobiele aankopen nog latijd het liefst thuis. 81% van de respondenten zegt de laatste mobiele aankoop via de smartphone vanuit huis te hebben gedaan. 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in