Overslaan en naar de inhoud gaan

ABN Amro ziet omzetgroei contentproducenten

Producenten van films en tv-programma’s profiteren van de groeiende behoefte aan hoogwaardige visuele content.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De bank publiceert dinsdagochtend de prognoses voor de technologie-, media- en telecomsector. 

related partner content for mobile comes here

Ook telecombedrijven experimenteren steeds vaker met het bieden van originele content via een eigen serie of zender. ABN Amro verwacht dan ook voor dit jaar een omzetgroei van 4,5 procent en van 3,5 procent in 2018.

Telecom- en uitgeefsector moeten met nieuwe modellen komen
Met de telecomsector gaat het veel minder goed. Sinds 2008 is de omzet met zo'n 18 procent gedaald. De sector kan volgens ABN Amro klanten aan zich binden door de introductie van nieuwe abonnementsvormen. Zo is sprake van een groei van ‘multiplay’-pakketten waarbij telefonie, internet en tv in één combinatiepakket worden aangeboden.

Ook uitgevers moeten volgens de bank kijken naar andere verdienmodellen. Zij kunnen alternatieve inkomstenbronnen aanboren met nieuwe vormen van verkoop van digitale advertenties, zoals programmatic trading. 'Een andere mogelijkheid is het betaald maken van een groter deel van de digitale content. Consumenten hebben behoefte aan gepersonaliseerde content en zijn bereid hiervoor te betalen.'

Drukkerijen in rustiger vaarwater


Na jaren van sterke omzetkrimp lijken drukkerijen in rustiger vaarwater te komen, maar ook in de komende jaren zal de omzet in de sector krimpen. Volgens ABN Amro zorgen onder meer prijsstabilisatie en de gunstige economische situatie ervoor dat deze krimp beperkt blijft.

Na jaren van sterke omzetkrimp lijken drukkerijen in rustiger vaarwater te komen, maar ook in de komende jaren zal de omzet in de sector krimpen. Volgens ABN Amro zorgen onder meer prijsstabilisatie en de gunstige economische situatie ervoor dat deze krimp beperkt blijft.

Groei banen in branches die digitalisering mogelijk maken


Waar disruptie de afgelopen jaren heeft gezorgd voor het verdwijnen van banen in branches als drukkerijen, uitgevers en telecom, zien we juist een sterk stijgende werkgelegenheid in de IT, de branche die digitalisering mogelijk maakt. zegt Kasper Buiting, Sector Econoom TMT van ABN AMRO. 'Vooral telecombedrijven en uitgevers staan voor de uitdaging deze transitie vorm te geven door het introduceren van nieuwe verdienmodellen. In 2017 en 2018 is sprake van een overgangsfase waarin deze omschakeling gestalte zal krijgen. De ontwikkeling en mogelijke toepassingen van 5G speelt hier een belangrijke rol in.'

Kasper Buiting, Sector Econoom TMT van ABN AMRO. 'Vooral telecombedrijven en uitgevers staan voor de uitdaging deze transitie vorm te geven door het introduceren van nieuwe verdienmodellen. In 2017 en 2018 is sprake van een overgangsfase waarin deze omschakeling gestalte zal krijgen. De ontwikkeling en mogelijke toepassingen van 5G speelt hier een belangrijke rol in.'

Sector Econoom TMT van ABN AMRO. 'Vooral telecombedrijven en uitgevers staan voor de uitdaging deze transitie vorm te geven door het introduceren van nieuwe verdienmodellen. In 2017 en 2018 is sprake van een overgangsfase waarin deze omschakeling gestalte zal krijgen. De ontwikkeling en mogelijke toepassingen van 5G speelt hier een belangrijke rol in.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in