Overslaan en naar de inhoud gaan

(A)lphabet, (B)rand, (C)orporate

Een sterk corporate merk heeft sterke productmerken nodig
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De transitie van het corporate merk Google naar het nieuwe corporate merk Alphabet is een waar succes op de beursvloer. Sinds de Alphabet startdatum van 5 oktober zit er een stijgende lijn in de koers. De derde kwartaal resultaten van afgelopen week maakte het feest compleet. Larry Page en Sergey Brin krijgen hulde van investeerders!

related partner content for mobile comes here

Zoals de meeste startups had ook Google een hele specifieke missie “to organize the world’s information and make it universally accessible and useful” gerealiseerd door een gefocust product: de zoekmachine.

Het bedrijf heeft zich echter gestort op allerlei nieuwe productcategorieën:

  • Calico voor bestrijding van het ouderdomsproces en geassocieerde ziektes
  • Google X voor vooruitstrevende technologieën zoals de zelfrijdende auto
  • Google Fiber voor internet en televisie
  • Nest voor automatisering in huis (rookmelders, thermostaten, e.d.)

Wanneer je als merk echter alles voor iedereen wilt zijn, dan word je uiteindelijk niets voor niemand. In het geval van Google, waar het meest succesvolle product dezelfde merknaam heeft als het bedrijf en ‘googlen’ als werkwoord wordt gebruikt, dan moet er een keuze worden gemaakt. Een nieuw corporate merk is de enige echte logische move.

Onder het nieuwe corporate merk Alphabet kan het productmerk Google doorgaan met het nastreven van haar missie, terwijl nieuwe productmerken andere gebieden kunnen verkennen én veroveren. Dit kan nu worden gedaan met focus zonder daarbij het merk Google te verwateren. Daarnaast geeft de nieuwe structuur investeerders ook meer inzicht waar het geld aan wordt uitgegeven.

Toch gaat dit tegen het natuurlijk streven dat veel bedrijven hebben in: zorgen voor een sterke corporate identiteit. Teveel productmerken kunnen immers vermoeiend werken voor consumenten én medewerkers. Redenen om merken te consolideren onder het corporate merk. Een andere reden kan zijn -zoals in het geval van Unilever- het corporate merk naar de voorgrond te brengen om het zo nog meer de rol van gezag en geloofwaardigheid te geven.

Alphabet laat ons nu zien dat productmerken met een laserscherpe focus juist instrumenten kunnen zijn om de corporate belofte breder neer te zetten, te versterken én tot nieuwe hoogtes brengen! 

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in