Overslaan en naar de inhoud gaan

40% Nederlanders: merk moet goed doel steunen

Nederlandse consumenten zijn wereldwijd het minst bereid om merken aan te schaffen of te promoten die goede doelen ondersteunen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit in tegenstelling tot de rest van de wereld. In met name de opkomende markten zoals Brazilië, China en India verwachten klanten dat bedrijven en grote merken sociaal betrokken zijn. Drie op de vier is zelfs bereid van merk te wisselen als deze een goed doel ondersteunt. In Nederland zal slechts één op de drie consumenten dit doen. Maar 84 procent van de Nederlanders vindt wel dat bedrijven evenveel belang dienen te besteden aan economische als maatschappelijke belangen.

related partner content for mobile comes here

Zo blijkt uit het vierde jaarlijkse onder 7259 consumenten uit 13 landen.

Nederland heeft een vrijgevig imago als het gaat om het ondersteunen van maatschappelijke en goede doelen. 76 procent van de respondenten geeft aan minimaal één keer per jaar geld te geven aan een goed doel en 63 procent geeft zelfs aan persoonlijk actief te zijn voor een goed doel. Dit is de hoogste score in Europa en Amerika.

Deze betrokkenheid staat in schril contrast met de bereidheid merken aan te schaffen (35 procent) of te promoten (35 procent) die bijvoorbeeld lokale buurtinitiatieven steunen, een gezond en actief leven promoten of een school in Soedan financieren.

Tweederde van de wereldwijde consumenten wil dat merken iets ondernemen om een goed doel te steunen. In Nederland is dit slechts 40 procent. Merken die het volgens ons goed doen zijn Max Havelaar en Fair Trade.

Hoewel 50 procent van de Nederlanders vindt dat merken te veel geld uitgeven aan marketing & advertising en van mening is dat zij deze centen beter kunnen besteden aan een goed doel, wil slechts 16 procent meer betalen voor een merk dat sociaal betrokken is.

‘Nederlanders zijn sceptisch, wantrouwen claims en zien een product dat ‘maatschappelijk verantwoord’ of ‘duurzaam’ is snel als een marketingtruc’, aldus Edelman. Het bureau adviseert bedrijven alleen een samenwerking met een sociaal doel aan te gaan als dit bij het DNA van de organisatie of het product past.

Op corporate niveau dienen bedrijven evenveel belang te hechten aan economische als wel maatschappelijke belangen, zegt Edelman. Hiervan is 84 procent van de Nederlanders overtuigd.

Naast de verwachting dat bedrijven een verbintenis met een goed doel aangaan, zijn consumenten wereldwijd ook bereid om bedrijven die dat niet doen te straffen. Meer dan een kwart van de Nederlanders zou een bedrijf straffen door het te bekritiseren (26 procent), een product niet aan te schaffen (21 procent) of door negatieve ervaringen over het product te uiten (23 procent).

34 procent van de landgenoten zegt niet te investeren in een bedrijf dat niet aan de ondersteuning van goede doelen doet. ‘Millennials blijken dit nog belangrijker te vinden. 40 procent van 18-24 jarigen willen een sociaal verantwoordelijk merk promoten op Facebook en Twitter,’ aldus Edelman. Volgens het bureau zouden ‘bij bedrijven alarmbellen moeten doen afgaan, vooral door het grote bereik dat social media de hedendaagse consument bieden’.

Design/innovatie minder belangrijk
Voor de vierde keer achterelkaar sinds het onderzoek wordt gedaan, wordt het ondersteunen van goede doelen belangrijker gevonden dan design/innovatie. Daarnaast is het een belangrijker stimulator voor aankoopgedrag dan merkloyaliteit wanneer kwaliteit en prijs gelijk zijn.

Andere resultaten uit het onderzoek:
• 68 procent van de consumenten vindt dat bedrijven zich in een belangrijke positie bevinden om een positieve invloed te hebben op het ondersteunen van goede doelen. In Mexico 82 procent,in de VS 80 procent en in Nederland 48 procent.

• 70 procent van de ondervraagden is van mening dat een bedrijf dat teruggeeft aan de maatschappij en eerlijke prijzen hanteert eerder profiteert dan een bedrijf dat niets in maatschappelijke ontwikkeling investeert en flinke kortingen aanbiedt.

• Wereldwijd wordt de voedsel- en drankindustrie het meest geassocieerd met maatschappelijke betrokkenheid, op de voet gevolgd door mediabedrijven en zorgverzekeraars.

• ‘Milieubescherming’ is de belangrijkste reden voor consumenten gevolgd door ‘verbetering van de kwaliteit van het zorgstelsel.’

• Wereldwijd vindt 71 procent van de ondervraagden dat projecten die het milieu beschermen bijdragen aan economische groei, in China (87 procent), Mexico (81 procent), India (81 procent), Brazilië (79 procent) en in de VS (75 procent) ligt dit percentage nog hoger.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in