Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat betekent de Omnicom-Publicis fusie voor merken?

Eerder deze week werd bekend dat Omnicom en Publicis voortaan samen verder willen gaan als de Publicis Omnicom Group. Wat betekent de fusie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uiteraard heeft WPP’s Sir Martin Sorrell een duidelijke mening over de fusie. Volgens hem creëert de fusie eigenlijk geen geografische schaalvoordelen, behalve dan in de VS. Klanten zullen dit dus goed moeten bekijken, aldus Sorrell tegen CNBC: ‘Klanten zijn nu niet goed op de hoogte gebracht van alle voors en tegens van deze fusie. Het wordt de komende tijd dus interessant om te zien wat er allemaal gaat gebeuren.’

related partner content for mobile comes here

Alles alle plannen worden goedgekeurd krijgt de nieuwe holding twee hoofdkantoren, in Frankrijk en in de VS, met 2 ceo’s, en het bedrijf wordt geregistreerd in Nederland.

David Cooperstein, CMO Practice Leader bij Forrester, schrijft in zijn blog: ‘Het positieve van de fusie is dat opdrachtgevers nu meer keuze hebben als ze willen werken met topbureaus binnen 1 grote holding. Opdrachtgevers werken immers steeds vaker met meerdere bureaus en dat maakt de coordinatie ook steeds lastiger.’

‘Maar de fusie kan ook negatieve gevolgen hebben, denk alleen maar aan concurrenten die nu dezelfde holding delen.’

Omnicom heeft bijvoorbeeld als klanten PepsiCo en Apple, terwijl Publicis de marketingcampagnes doet van Coca-Cola en Samsung. Het is nog maar de vraag of deze bedrijven blij zijn met een firma die ook voor de competitie werkt.

Cooperstein: ‘En er ontstaat een zwakkere onderhandelingspositie als het gaat om inkoop. Met name de marketinginkoopafdelingen van grote multinationals zullen het hier lastig gaan krijgen.’

Volgens JP Morgan-analyst Alexia Quadrani valt het wel mee met het risico op klantconflicten: ‘Er zal disruptie zijn, met name bij grote klanten als Pepsi, Coca-Cola, McDonalds, Yum Brands, AT&T en Verizon. Misschien dat een enkele klant zijn biezen pakt, maar tegenwoordig zijn klanten veel minder gevoelig dan vroeger als het gaat om concurrenten binnen dezelfde holding.’

Judy Neer, ceo van Pile+Co in Boston: 'Zolang een bureau stabiel opereert, zullen marketeers niet geneigd zijn te veranderen. Daar zouden merken nu op moeten focussen.'

Data
Volgens Adweek laat deze fusie juist ook zien dat advertising- en marketingbureaus steeds meer naar kijken om te kunnen blijven concurreren met techbedrijven. Deze zetten de businessmodellen van traditionele bureaus immers flink onder druk.

Volgens een nieuw onderzoek van technologiebedrijf BlueKai vertrouwen merken steeds meer op data in hun marketingstrategie. BlueKai ondervroeg meer dan 100 marketeers en media-inkopers. Tweederde van de respondenten antwoordde dat hun digitale marketing helemaal data-driven is. 36 procent zei meer dan 20 procent van de budgetten te gebruiken voor data-driven marketing. Zes maanden geleden lag dat percentage nog op 11 procent.

Bronnen: Adweek, CNBC, The Guardian

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in