Overslaan en naar de inhoud gaan

(Top of Flop) Verstegen & vegetarische gerechten

Kruidenmixen voor vegetarische gerechten, slaan die aan? MarketResponse onderzocht het voor Tijdschrift voor Marketing.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Flexitariërs’ hebben verschillende redenen om een dag per week het vlees te laten staan. En om op deze dag toch iets lekkers op tafel te zetten, is Verstegen (producent en leverancier van kruiden(mixen), specerijen, sauzen, marinades) nu gekomen met kruidenmixen voor vegetarische gerechten. Gaat dit de gemiddelde vleeseter helpen of moet deze niets hebben van linzensalades en pompoenschotels?

related partner content for mobile comes here

Geen inspiratiebron
Begin april dit jaar zijn deze nieuwe mixen door Verstegen geïntroduceerd. Er is nog weinig over gecommuniceerd, wat resulteert in een bekendheid van slechts 5 procent. We nemen aan dat dit nog wel zal veranderen, aangezien de meeste boodschappers niet vaak het kruidenrek als inspiratiebron voor de dagelijkse maaltijd gebruiken en het dus niet snel spontaan zullen ontdekken.

De meningen over deze nieuwe mixen zijn verdeeld. 43 procent vindt deze aantrekkelijk, maar een even groot deel spreekt het (helemaal) niet aan. Gelukkig voor Verstegen zijn flexitariërs en vegetariërs heel wat positiever. Zij geven ook iets vaker aan dat ze aan deze nieuwe mixen wel wat hebben. Voor zes op de tien personen die altijd vlees eten is dit product totaal overbodig. Zij willen gewoon graag elke dag een stukje vlees en hebben geen zin om dit te proberen.

Verstegen richt zich met dit product op de flexitariërs. Deze groep is immers al zo ver dat ze niet per se afwijzend tegenover vegetarisch eten staan. Maar meer dan de helft vindt dat zij geen mixen nodig heeft om lekker vegetarisch te koken. Ook vinden deze mensen het over het algemeen niet lastig om vegetarisch te koken en kookt bijna de helft liever zonder mixen uit een pakje. Ruim vier op de tien vindt de gerechten die je met de mixen kunt maken wel lekker.
Hoewel de mixen origineel worden gevonden en goed voor de afwisseling, zal de verkoop nog niet snel stijgen. Dit heeft niet zozeer met de prijs te maken. Voor de vleeseters is het niet iets waar ze op zitten te wachten. Veel flexitariërs en vegetariërs weten al goed hoe ze iets lekkers zonder vlees op tafel moeten zetten en houden daarnaast niet van pakjes waarin naar verwachting veel zout zit.

Werk aan de winkel
De intentie om een nieuw product uit te proberen ligt vaak hoger dan de werkelijke aankoopintentie. Aangezien de aankoopintentie (o.b.v. prijs) onder de meest positieve groep (flexitariërs) maar iets meer dan een derde is, belooft dit nog niet veel goeds voor Verstegen. Wellicht kan Verstegen door de juiste communicatie nog een deel van de twijfelaars over de streep trekken. Dit kan bijvoorbeeld door hierin duidelijk te maken dat de mixen weinig zout bevatten en ook goed kunnen dienen als bijgerecht bij een vleesmaaltijd.
De hele Top of Flop is te lezen in Tijdschrift voor Marketing 7/8.

Voor dit onderzoek zijn in mei 259 personen van 18 jaar en ouder online ondervraagd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in