Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom je junior brandmanagers niet naar focusgroepen stuurt

Onbegrijpelijk dat marketeers hun tijd nog steeds verdoen met focusgroepen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door Thomas Gribnau

related partner content for mobile comes here

Van achter glas de consument beluisteren en observeren, op zoek naar zogenaamde insights.

In de donkere kamer ernaast zit de marketeer verscholen achter zijn laptop. De achterstallige e-mail wordt bij gewerkt, soms wordt er druk genotuleerd. Elk gezegd woord wordt driftig vastgelegd, om er vervolgens nooit meer naar terug te kijken.

En uiteraard is daar de collega die enkel luistert naar die ene consument die bevestigt dat de gekozen route al perfect is, dus (de enige?) consument die snapt hoe de wereld in elkaar zit.

Cruciaal

Laat mij duidelijk zijn: het écht kennen en begrijpen van je consument is cruciaal. En niet alleen zijn reactie op je nieuwe product of advertising, juist de bredere context is belangrijk.

Wat is belangrijk in haar leven en hoe past jouw product daar in? Alleen als je dat begrijpt, kun je goede producten en advertising maken. In een focusgroep hoor je vooral sociaal-wenselijke feedback….

Gemiste kans

Een gemiste kans is dat het vaak junior marketeers en marktonderzoekers zijn, die met consumenten praten.

Of je nu junior of senior marketeer bent, je bent zélf op de hoogte van wat er speelt bij je consument en dus ga je zélf in gesprek met jouw consument. Waar het hem uitkomt, over onderwerpen die hem bezighouden.

Schuif aan

Daarom schuif je aan bij een gezin voor het eten en toetje, help je een luier verwisselen of ga je samen de winkel in!

Als senior manager is dit jouw verantwoordelijkheid!

Alleen jij hebt de ervaring om ogenschijnlijk normale opmerkingen en observaties door te vertalen naar echte insights. En je hebt de verantwoordelijkheid je team hierin te trainen.

En zeg nu zelf, dat is toch waarom je dit vak bent gaan doen, om consumenten te begrijpen en daarna te verassen met een geweldig product of advertising?

Thomas Gribnau is portfolio director yogurts & desserts bij FrieslandCampina

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in