Overslaan en naar de inhoud gaan

Voedingssector roept om nieuwe NMa-regels

De levensmiddelenbranche vindt dat de mededingingsregels over inkoopmacht aan vernieuwing toe zijn. De supermarktoorlog heeft volgens hen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Naar aanleiding van de supermarktoorlog besloot de branchevereniging voor de voedingsindustrie, FNLI, om eigen economisch onderzoek te doen naar marktwerking en concurrentie. Men bekeek vooral de verstoorde verhouding tussen fabrikanten en detailhandel. Vorige week nog vochten Albert Heijn en Grolsch een ruzie over prijzen uit, andere fabrikanten lagen eerder met de supermarktketen in de clinch, niet zelden eindigde een ruzie in de rechtszaal.

related partner content for mobile comes here

FNLI-directeur Philip den Ouden zegt tegen het Financiele Dagblad: 'De mededingingsregels dateren van twintig jaar geleden, toen de handel nog zeer versnipperd was. Ze zijn aan vernieuwing toe'. Volgens hem zijn de NMa-regels vooral gericht op het voorkomen van machtsmisbruik door de merkfabrikanten. 'Zo hebben we leveringsplicht waardoor we haast ten koste van alles moeten leveren.'

De markt kent volgens Den Ouden tegenwoordig zeven hoofdrolspelers: Superunie, AH, Schuitema Laurus, Koopconsult, Aldi en Lidl, waarvan de eerste twee 25 procent tot 30 procent van de markt in handen hebben. 'Bij verschil van mening over de inkoopvoorwaarden staat de fabrikant voor een duivels dilemma. Als hij stopt met leveren, kan hij zomaar een kwart van zijn omzet verliezen. Als hij de condities accepteert, gaat dat ten koste van zijn bedrijfsvoering en is er minder ruimte voor innovatie.'
Volgens hem hebben de autoriteiten weinig oog voor deze kant van het verhaal. 'Wat wij als branche willen, is een ge-lijkwaardig speelveld, een level playing field. Ook de handel moet op zijn verantwoordelijkheid voor de sector als geheel worden gewezen.'
De overheid grijpt vooralsnog niet in. Vorig jaar nog zag de NMa geen reden om achte te ondernemen na een onderzoek naar machtsmisbruik door de supermarkten tijdens de prijzenoorlog. In een brief aan minister Laurens Jan Brinkhorst van Economische Zaken stelde de toezichthouder toen weliswaar 'dat supermarkten op deelmarkten marktmacht hebben ten opzichte van de producenten'. Maar de NMa zag geen aanknopingspunt om in te grijpen, omdat 'onderlinge prijsconcurrentie de supermarkten ertoe dwingt bereikte inkoopvoordelen door te geven aan de consument'.
(bron: Het Financieele Dagblad)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in