Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel merken beter af met minder marketing

Veel merken zouden beter af zijn met minder marketing. Wat is dat nou weer voor onzin? Een merk moet je toch onderhouden. Precies.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik snap het wel. Je kunt je positie als, nieuwe, marketing manager moeilijk bevechten met de mededeling: Alles gaat goed, niks meer aan doen. Met onderhoudswerk vergaar je geen roem. Dus is de neiging voortdurend aanwezig om steeds aan het merk te sleutelen. Er is altijd wel een onderzoekje te houden dat zo’n ingreep rechtvaardigt. Maar voor je het weet heb je een merk met ADHD, wispelturig

related partner content for mobile comes here

en met concentratieproblemen. Biermerken hebben daar nogal eens last van. En banken. En sommige verzekeraars. Enzovoorts.

Daarbij helpt het ook niet dat reclamebureaus tegenwoordig vooral op uurbasis betaald worden. Zodat ze bijna gedwongen worden om omzet te halen uit die veranderdrift. En als de vers aangetreden marketingmanager dan binnenkomt met “Het roer moet om”. Ben je niet alleen een dief van eigen portemonnee als je dwars ligt, maar ook nog een kamikazepiloot. Zeker omdat de adverteerder verliefd is geworden op wisselende contacten .En zo worden er nog al wat goede campagnes ten grave gedragen. En niet elke verandering is in deze een verbetering gebleken.

Is: “Calvé pindakaas .Haal er uit wat erin zit.” beter dan: Calvé pindakaas. Wie is er niet groot mee geworden? Is: “Volkswagen. Das Auto” beter dan:” Volkswagen. Wie anders?.” Is Grolsch er echt beter van geworden door eens in de twee jaar van thema en koers te veranderen? En welk marketing inzicht heeft in godsnaam geleid tot de nieuwe aanpak van Amstel? De juiste koers voor een merk bepalen is geen sinecure, maar zo’n koers vasthouden misschien nog wel moeilijker. Toch zijn de merken die dat wel doen vaak het sterkste. Ik noem er een paar: Zwitserleven,Duracell,Nike, Apple, Interpolis

Dat wil niet zeggen dat die merken stil zitten. Apple en Nike veranderen voortdurend van aanbod, maar niet van positionering. Een echt goede marketeer is vaker een fijnslijper dan een omgooier.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in