Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever zoekt naar manieren om goedkoper te adverteren

De vraag naar producten van Unilever is gedaald, de kostenbesparing is hard nodig.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Unilever heeft in 2014 zo’n 100 miljoen pond (131 miljoen euro) weten te besparen op reclame. Dat maakte Paul Polman dinsdag bekend bij zijn toelichting op de jaarcijfers van het FMCG-concern. De besparingen zijn behaald op media spendings, productiekosten en bureauvergoedingen.

related partner content for mobile comes here

De jaarcijfers van 2014 laten een daling in de omzet zien van 2,7 procent (48,4 miljard euro). Vooral de daling in de verkopen in China in het vierde kwartaal (min een vijfde) had een sterk effect op de resultaten.

Meer budget naar digital
In de loop van het jaar heeft Unilever meer budget naar digital advertising geschoven, tot zelfs 20 procent van het totale advertising budget in het derde kwartaal. Polman stelt vast dat digital advertising – op voorwaarde dat de uitvoering goed is – een betere return on investment oplevert dan de inzet van meer traditionele reclamevormen.

Ondanks de besparingen in 2014, is het bestedingsaandeel in advertising ten opzichte van concurrerende merken gestegen. Dat is ook het doel voor 2015, zei Polman, haalde de succesvolle campagne ‘’ van Dove (2013) aan, dat meerdere keren in de (reclame)prijzen viel in 2014. Polman: ‘Het gaat er niet alleen om hoeveel we uitgeven, maar meer om de manier waarop.’

Jaarcijfers Unilever 2014
Omzet €48,4 miljard (-2.7%)
Operationele winst €8, 0 miljard (+6%)
Netto winst €5,5 miljard (+5%)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in