Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter’s spam fight om commerciële redenen

Twitter daagt bedrijven voor de rechter die volgens het bedrijf spamming tools ontwikkelen. Is dit een slimme zet in het gevecht tegen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week donderdag daagde een aantal bedrijven voor de rechter die volgens het bedrijf ‘spamming tools’ ontwikkelen. Het gaat hierbij om ontwikkelaars van software zoals TweetAttacks en TweetBuddy, waarmee twitter functies zoals het zoeken, vinden en volgen van followers en het plaatsen van tweets en kan worden geautomatiseerd.

related partner content for mobile comes here

Dat lijkt een nobele daad in het gevecht tegen twitter spam, alom bejubeld door zelfbenoemde übertwitteraars. Natuurlijk wordt software als bovenstaande gebruikt door twitteraars die hiermee op onnatuurlijke manier hun account pimpen. Dergelijk gedrag wordt echter al door de algoritmes van twitter herkend en bestraft met het sluiten van accounts. De overgrote meerderheid van personen en bedrijven die dergelijke software gebruiken doen dit echter op een verantwoordelijke manier, en benutten twitter vervolgens op een manier die de gemiddelde übertwitteraar graag ziet.

Nee, hier zit meer achter. Niet geheel toevallig probeert twitter al lang third-party twitter clients te sluiten of dwars te zitten om zo volledige controle over het platform te houden. En niet geheel toevallig is twitter zonder veel succes ook bezig met het uitrollen van een advertentieprogramma wat leunt op Promoted Tweets, Trends en Accounts. Dus op het promoten van adverteerders, die hopen hiermee meer followers te verkrijgen. Natuurlijk is er niets mis met geld verdienen, maar het dwarszitten van gebruikers door de ontwikkelaars van third party twitter software voor de rechter te slepen of anderszins dwars te zitten werkt alleen maar averechts.

Als twitter hiermee doorgaat kan dit wel eens als een boomerang terugkomen, tenzij het bedrijf de functies die populaire third-party software tools bieden in twitter integreert. Zoals bijvoorbeeld populaire functies kopieert of simpelweg de ontwikkelaars overneemt. Zo niet dan blijft twitte voor veel (vooral zakelijke) gebruikers lastig succesvol in te zetten, en zullen die advertentie-inkomsten ook nog wel even op zich laten wachten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in