Overslaan en naar de inhoud gaan

Tv-bestedingen in 2006 naar 797 miljoen euro

De netto reclamebestedingen op tv zijn in 2006 gestegen naar 797 miljoen euro, 29 miljoen hoger dan in 2005, een groei van 3,8 procent.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2005 werd een omzet van 768 miljoen euro behaald. Het gaat hier om uitgaven aan reclamespots (dus exclusief non-spot en sponsoring), gebaseerd op eigen rapportages van de Nederlandse tv-zenders (verenigd in brancheorganisatie Spot).

related partner content for mobile comes here

Voor dit jaar, een tv-jaar zonder grote evenementen, verwacht Spot een verdere groei van de bestedingen met 3,5 procent, naar circa 825 miljoen euro. De sectoren die het afgelopen jaar het meest op tv adverteerden zijn de auto-industrie, banken en verzekeringen. Vooral de bestedingen van de banken zijn sterk gegroeid.

Andere sterke groeiers zijn fmcg-merken, loterijen en adverteerders voor lichaamsverzorgingsproducten. Verzekeraars doen volgens Spot een stapje terug na de advertentiepiek eind 2005.

Nieuw of terug op tv waren in 2006 babyvoedingondernemingen en producenten van make-up. Sterk in opkomst zijn daarnaast de internetzoeksites, terwijl in 2005 de internetverkoopsites al waren opgekomen.

2006 kenmerkt zich volgens het promotieorgaan voor tv-reclame door een grote vraag naar reclamezendtijd, wat heeft geleid tot een hoge bezettingsgraad. Paul van Niekerk van Spot: ‘Dit geeft een opwaartse prijsdruk, maar ook ruimte voor kwaliteitsblokken, die zich kenmerken door een kortere tijdsduur of een bijzondere programmaomgeving.’

Volgens Spot diversificeren de inkomsten van de tv-exploitanten zich. Naast Spot-inkomsten wordt steeds meer omzet gerealiseerd via branded content (sponsoring), belspelletjes, teletekst, rechten, merchandising en internet. In 2012 verwachten de exploitanten dat gemiddeld ongeveer eenderde van de omzet uit die kanalen afkomstig is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in