Overslaan en naar de inhoud gaan

Top100 Online Vindbaarheid 2010

In Tijdschrift voor Marketing nummer 11 is de jaarlijkse Top100 Online Vindbaarheid op een rij gezet door search engine mediabureau…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Tijdschrift voor Marketing nummer 11 is de jaarlijkse Top100 Online Vindbaarheid op een rij gezet door search engine mediabureau . Checkit keek voor het vijfde jaar naar de vindbaarheid van de 100 grootste online adverteerders in Nederland.? Het blijkt dat de financiële - en de telecombranche online het best vindbaar zijn. Maar hoe scoren de andere branches?

related partner content for mobile comes here

In de top10 staan veel bedrijven die ook al in voorgaande jaren hoog scoorden in de top100. Zo staat Ziggo dit jaar op de derde plaats genoteerd en ANWB op de eerste plaats. Vorig jaar stonden deze bedrijven ook al hoog met een achtste plaats voor Ziggo en ANWB een 13de plaats. Deze bedrijven zijn intensief met search engine marketing bezig en dit resulteert in mooie scores. Zo haalt de ANWB een score van 88 procent. Deze score geeft aan dat de ANWB in 88 procent van de zoekopdrachten vindbaar is voor de specifieke doelgroep. Ook de overige bedrijven in de top10 halen scores variërend van 88 procent tot en met 41 procent. Daaruit blijkt dat de nummer 10 uit de top100 Online Vindbaarheid 2010 bijna in nog 50 procent van de relevante zoekopdrachten vindbaar is.

Dat een hoog mediabudget niet automatisch leidt tot een hoge notering in de top100 online vindbaarheid is ook dit jaar een feit. Zo zijn in de top10 van het onderzoek geen bedrijven terug te vinden die in de top10 van online mediabesteders staan. Bedrijven met een hoge online mediabesteding zouden nog beter gebruik kunnen maken van dit budget. Omdat er geen onderscheid is gemaakt tussen de vormen van online uitgaven kan er niet nagegaan worden welke online uitgaven richting search engine marketing gaan, maar hoog scoren in de natuurlijke resultaten van de zoekmachines is wel een essentieel onderdeel van een goede online performance.

Top branches
Bedrijven in de telecombranche hebben gemiddeld het hoogste bereik. Ondanks de concurrerende markt worden zeer hoge scores behaald variërend van 56 procent tot en met 41 procent. Deze goede resultaten zijn ook te zien in de financiële branche, waar gemiddeld een score van 21 procent wordt bereikt. Deze resultaten zijn op zichzelf niet verrassend, branches die een groeiende afhankelijkheid voelen van het online afzetkanaal moeten zich online continu blijven verbeteren.

Dat er nog steeds verbetering mogelijk is, blijkt uit de gegevens van de lager scorende bedrijven. Zo hebben de energiebranche en de brandstofbranche een gemiddeld bereik van zes en twee procent. De lage scores binnen de brandstofbranche bieden spelers in deze branche juist de mogelijkheid om zich te onderscheiden van haar concurrenten. Binnen de energiebranche zijn er veel verschillen. Waar Nuon een bereik heeft van 13 procent, bereikt Oxxio slechts één procent in de markt. Ook binnen deze branche zijn er nog kansen voor bedrijven om zich op online gebied te onderscheiden van de rest van de markt.

De volledige Top100 is in Tijdschrift voor Marketing nummer 11 te vinden; de top10:

Bedrijf Website Branche Score
1 ANWB Vervoer 88%
2 Rabobank Nederland Financiën 67%
3 Ziggo Telecom 56%
4 Microsoft ICT 55%
5 UPC Nederland Telecom 53%
6 Albert Heijn Retail 48%
7 Mandemakers Keukencentrum Retail 47%
8 XS4ALL Internet Telecom 44%
9 Tele2 Telecom 41%
10 Univé verzekeringen Financiën 41%

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in