Top100 Online Vindbaarheid 2010
In Tijdschrift voor Marketing nummer 11 is de jaarlijkse Top100 Online Vindbaarheid op een rij gezet door search engine mediabureau Checkit. Checkit keek voor het vijfde jaar naar de vindbaarheid van de 100 grootste online adverteerders in Nederland.? Het blijkt dat de financiële - en de telecombranche online het best vindbaar zijn. Maar hoe scoren de andere branches?
In de top10 staan veel bedrijven die ook al in voorgaande jaren hoog scoorden in de top100. Zo staat Ziggo dit jaar op de derde plaats genoteerd en ANWB op de eerste plaats. Vorig jaar stonden deze bedrijven ook al hoog met een achtste plaats voor Ziggo en ANWB een 13de plaats. Deze bedrijven zijn intensief met search engine marketing bezig en dit resulteert in mooie scores. Zo haalt de ANWB een score van 88 procent. Deze score geeft aan dat de ANWB in 88 procent van de zoekopdrachten vindbaar is voor de specifieke doelgroep. Ook de overige bedrijven in de top10 halen scores variërend van 88 procent tot en met 41 procent. Daaruit blijkt dat de nummer 10 uit de top100 Online Vindbaarheid 2010 bijna in nog 50 procent van de relevante zoekopdrachten vindbaar is.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDat een hoog mediabudget niet automatisch leidt tot een hoge notering in de top100 online vindbaarheid is ook dit jaar een feit. Zo zijn in de top10 van het onderzoek geen bedrijven terug te vinden die in de top10 van online mediabesteders staan. Bedrijven met een hoge online mediabesteding zouden nog beter gebruik kunnen maken van dit budget. Omdat er geen onderscheid is gemaakt tussen de vormen van online uitgaven kan er niet nagegaan worden welke online uitgaven richting search engine marketing gaan, maar hoog scoren in de natuurlijke resultaten van de zoekmachines is wel een essentieel onderdeel van een goede online performance.
Top branches
Bedrijven in de telecombranche hebben gemiddeld het hoogste bereik. Ondanks de concurrerende markt worden zeer hoge scores behaald variërend van 56 procent tot en met 41 procent. Deze goede resultaten zijn ook te zien in de financiële branche, waar gemiddeld een score van 21 procent wordt bereikt. Deze resultaten zijn op zichzelf niet verrassend, branches die een groeiende afhankelijkheid voelen van het online afzetkanaal moeten zich online continu blijven verbeteren.
Dat er nog steeds verbetering mogelijk is, blijkt uit de gegevens van de lager scorende bedrijven. Zo hebben de energiebranche en de brandstofbranche een gemiddeld bereik van zes en twee procent. De lage scores binnen de brandstofbranche bieden spelers in deze branche juist de mogelijkheid om zich te onderscheiden van haar concurrenten. Binnen de energiebranche zijn er veel verschillen. Waar Nuon een bereik heeft van 13 procent, bereikt Oxxio slechts één procent in de markt. Ook binnen deze branche zijn er nog kansen voor bedrijven om zich op online gebied te onderscheiden van de rest van de markt.
De volledige Top100 is in Tijdschrift voor Marketing nummer 11 te vinden; de top10:
Bedrijf Website Branche Score
1 ANWB www.anwb.nl Vervoer 88%
2 Rabobank Nederland www.rabobank.nl Financiën 67%
3 Ziggo www.ziggo.nl Telecom 56%
4 Microsoft www.microsoft.com ICT 55%
5 UPC Nederland www.upc.nl Telecom 53%
6 Albert Heijn www.ah.nl Retail 48%
7 Mandemakers Keukencentrum www.mandemakers.nl Retail 47%
8 XS4ALL Internet www.xs4all.nl Telecom 44%
9 Tele2 www.tele2.nl Telecom 41%
10 Univé verzekeringen www.unive.nl Financiën 41%
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid