Top-100 adverteerders in VS snoeien


Evenals in 1991 zijn ook vorig jaar de reclamebestedingen van de top-100 van Amerikaanse adverteerders gedaald. Het is verre van toevallig dat juist in die twee jaren de bestedingen naar beneden zijn gegaan. Want ook in 1991 deed er zich een oorlogssituatie voor: toen tegen Sadam Hussein, nu tegen het terrorisme. Maar dat maakt de daling in 2001 niet minder bijzonder. Want het is pas voor de tweede keer in de 47 jaar dat Advertising Age de uitgaven van de honderd grootste adverteerders in de VS registreert, dat er zich een negatieve trend voordoet. De grootste daling is te zien bij de nummer 1: General Motors gaf vorig jaar maar liefst 14,5 procent minder uit dan in 2000. P&G, de nummer 2, maakte het met een daling van 2,8 procent heel wat minder bont. Opvallend is wel dat de uitgaven aan niet-massamediale vormen van reclame zoals dm, sp, telemarketing en event marketing, bij de top-100 adverteerders (die samen goed zijn voor 529 merken) wel toenamen, met 3,6 procent. Overigens zijn in het eerste kwartaal van 2002 de bestedingen bij de top-10 alweer omhoog gegaan. Ook de media rapporteren een toename van de uitgaven. Overtuigend is het nog niet, maar het begin is gemaakt.
<#FONT SIZE=1>Bron: Advertising Age<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid