Scherpe omzetdaling televisiereclame


Dat meldt Spot, het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. In het derde kwartaal van 2011 steeg de netto omzet nog met 7,6 procent. De omzet is nu dus weer op het niveau van 2010. Spot: ‘De economische recessie is ook aan de mediasector niet voorbij gegaan.’
De branches die de sterkste daling lieten zien in het derde kwartaal 2012 ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011 zijn ook de branches die in de crisis hard getroffen worden, zegt Spot. Volgens de bruto mediaregistraties van Nielsen zijn dit bijvoorbeeld Telecom/ICT, Financiële Dienstverlening, Consumenten Electronica en Automotive.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSpot ziet ondanks deze forse omzetdaling toch nog een lichtpuntje voor het mediumtype: het omzetaandeel van televisie stijgt in het eerste half jaar van 2012 licht van 28,8 procent naar 29,1 procent ten opzichte van het eerste half jaar 2011. Daarmee is televisie volgens Spot het grootste medium geworden. Om tot die percentages te komen doet Spot iets anders dan Nielsen, het laat de ingeschatte omzet voor search buiten beschouwing. Spot licht die exercitie als volgt toe: ‘Search wordt veelal gefinancierd uit corporate of sales budgetten.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid