Overslaan en naar de inhoud gaan

Scherpe omzetdaling televisiereclame

De netto bestedingen aan spotreclame op televisie zijn in het derde kwartaal van 2012 gedaald van 190 naar 176 miljoen euro, een daling :…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Spot, het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. In het derde kwartaal van 2011 steeg de netto omzet nog met 7,6 procent. De omzet is nu dus weer op het niveau van 2010. Spot: ‘De economische recessie is ook aan de mediasector niet voorbij gegaan.’

related partner content for mobile comes here

De branches die de sterkste daling lieten zien in het derde kwartaal 2012 ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011 zijn ook de branches die in de crisis hard getroffen worden, zegt Spot. Volgens de bruto mediaregistraties van Nielsen zijn dit bijvoorbeeld Telecom/ICT, Financiële Dienstverlening, Consumenten Electronica en Automotive.

Spot ziet ondanks deze forse omzetdaling toch nog een lichtpuntje voor het mediumtype: het omzetaandeel van televisie stijgt in het eerste half jaar van 2012 licht van 28,8 procent naar 29,1 procent ten opzichte van het eerste half jaar 2011. Daarmee is televisie volgens Spot het grootste medium geworden. Om tot die percentages te komen doet Spot iets anders dan Nielsen, het laat de ingeschatte omzet voor search buiten beschouwing. Spot licht die exercitie als volgt toe: ‘Search wordt veelal gefinancierd uit corporate of sales budgetten.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in