Reinier Evers over trends en marketeers


Reinier Evers is oprichter van Trendwatching.com, een global trendwatchingbureau, bekend van de Trend Briefings , maar ook mede-oprichter van Urbanbite. Op het congres Digitaal Willen We Allemaal vertelt hij welke trends op internet relevant zijn voor consumenten én marketeers, en welke ontwikkelingen we nog kunnen verwachten.
Molblog stelde hem alvast wat vragen:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHoe ziet een gemiddelde week van jou er uit?
Reinier Evers: ‘Heel veel lezen, scannen over trends, over innovaties, veel schrijven (trend content), veel skypen met de teams buiten Amsterdam, of bezoek aan kantoor in Londen, beantwoorden van 100 e-mails per dag van mensen die iets willen van ons, of juist iets willen toevoegen, ongoing recruitment van nieuwe collega’s, en om de week een trip naar een interessante stad of regio, bij voorkeur met vriendin en zoontje.’
Je bent zelden nog in Nederland, waarom?
‘Ik ben er wel hoor, maar ook veel op reis: omdat ik mijn team in Londen en Sao Paulo en Amsterdam vanaf overal kan aansturen, en mijn vriendin een flexibel beroep heeft, EN ons zoontje nog niet naar school hoefde, hebben de we laatste jaren overal en nergens gezeten, soms kort, soms lang. Ook een prima manier om overal mensen te spreken en macro trends 'in the field' te observeren.’
Word je nog wel eens verrast door trends?
‘Nee, daarvoor bouwen trends zich te geleidelijk op, en wij houden behoorlijk veel in de gaten. Maar ik word wel continu prettig verrast door de trend-geïnspireerde innovaties die dagelijks opduiken. Onze site springwise.com belicht dagelijks de beste nieuwe innovaties, en ik denk minimaal 1 keer per dag: had ik dat maar bedacht! Er is echt een explosie aan innovatie, die maar voortduurt, puur omdat er online zo ontzettend veel mogelijk is, tegen zulke lage kosten!’
Welke internettrends zijn er die voor elke marketeer prioriteit moeten hebben?
‘Alle internet-trends zouden prioriteit moeten hebben, want ze draaien allemaal om control, om service, om conversaties, om transparantie. Alle online trends zijn in die zin verbonden, het gaat om een online cultuur (en online gedrag) bij vooral jongere generaties die steeds dominanter wordt binnen de totale cultuur... Er is weinig online dat in 1 of andere vorm niet een impact zal hebben op hoe een marketeer kan slagen (of mislukken).’
Waarom denk jij dat marketeers nog zo met internet worstelen? Of vind je het wel meevallen?
‘Ik denk dat de jongere generatie er geen moeite meer heeft, en ook graag wil: voor hen is het enige obstakel misschien de oudere, senior garde die weinig aanmoedigt, weinig nieuws bedenkt, (omdat ze geen echt diepe interesse in 'online' hebben omdat het te ver weg staat van hoe ze zelf dagelijks leven en werken). Komt vanzelf goed, omdat de 'offline' garde vanzelf wel een keer afzwaait ;-)’
Waarom moet iedereen op 27 april naar jou komen luisteren?
‘Niemand hoeft ooit naar mij te luisteren, net als ik nooit iemand zal proberen te overtuigen van het belang van het volgen van trends (if you don't, it's YOUR loss ;-), maar als je onze trendbriefings op Trendwatching.com interessant vindt, dan vind je onze presentaties vast ook wel de moeite waard!’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid