Overslaan en naar de inhoud gaan

Reed Business eist rectificatie Agrio

Het lezersonderzoek dat Agrio Uitgeverij eind vorig jaar heeft verspreid onder reclamebureaus en potentiële adverteerders deugt niet,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens RBI bevat het lezersonderzoek conclusies ‘die niet in overeenstemming met de cijfers zijn’ en sommige cijfers ‘zijn niet correct of zelfs weggelaten’. RBI, dat het onderzoek ,misleidend en kleinerend’ noemt, eiste in een kort geding dat haar concurrent een rectificatie moet sturen naar iedereen die het onderzoek heeft gekregen.
Daarnaast zouden alle verspreidde exemplaren moeten worden teruggevraagd en vernietigd en zou Agrio zich in de toekomst van misleidende mededelingen over RBI moeten onthouden op straffe van een dwangsom van 10.000 euro per dag.

related partner content for mobile comes here

Volgens RBI voldoet het lezersonderzoek niet aan de regels waaraan vergelijkende reclame moet voldoen, omdat het op minstens veertien punten misleidend en kleinerend over Reed Business en zijn titel Boerderij is. Ook al is Agrio niet bij het NUV aangesloten, toch zou ook voor haar moeten gelden dat de NUV-regels de standaard zijn. ‘Adverteerders en reclamebureaus zullen er in het algemeen vanuit gaan dat onderzoeken zoals dit voldoen aan de waarborgen van de NUV-regels’, zei de raadsman van RBI.

Een punt waarop RBI het Lezersonderzoek van Agrio aanvecht, is onder meer dat de vier verschillende regionale Agrio-titels met Boerderij zijn vergeleken en gepresenteerd alsof het één titel van Agrio is. Lezers van Boerderij die geen titel van Agrio lezen, zijn buiten het onderzoek gelaten; van de 1500 aangekochte adressen zijn er maar 1227 gebruikt voor onderzoek en is niet verantwoord waarom de rest is weggelaten, zodat niet duidelijk is of de steekproef niet of niet volledig a-select is.

Agrio bestrijdt dat er van misleiding sprake is geweest en denkt dat haar concurrent alleen maar naar de rechter is gestapt, omdat de omzet van Boerderij de laatste jaren achteruit gaat, zoals uit de cijfers in uitgeversvakblad Mediafacts blijkt. Bij Agrio zou juist sprake zijn van een voortgaande groei, aldus de raadsman van Agrio.
Uitspraak op 2 mei.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in