Lips: ‘misleidende reclame concurrent’
Die vindt dat zijn eigen cilindersloten een betere beveiliging bieden dan die van Lips, omdat daarvan 95 procent niet tegen de slagsleutelmethode van het inbrekersgilde bestand zou zijn. Lips bestrijdt dit en stapte gisteren naar de kort gedingrechter in Zutphen om een rectificatie te eisen.
Verdere reclameuitingen moeten worden verboden, evenals het noemen van het merk Lips. Dit op straffe van een dwangsom van 50.000 euro per dag.
De televisieprogramma’s Nova, Kassa en Editie-nl en de Consumentenbond maakten in de afgelopen maanden uitzendingen en reportages over de ‘slagsleutelmethode’, waarvan de uitkomst vernietigd was. Inbrekers zouden een makkie hebben aan het openen van sloten door een slagsleutel in de cilinder te brengen en er vervolgens op te slaan, waardoor de permutatiestiften in de cilinder opspringen en de cilinder kan worden opengemaakt.
Raadsman mr. Artz zei namens Lips dat de media-aandacht door M&C is ‘georkestreerd’ met het kennelijke doel er commercieel voordeel mee te behalen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaVolgens M&C Protect hoeft een inbreker maar met tien tot vijftien slagsleutels een willekeurige Vinex-wijk in te gaan en kan hij dan de meeste deuren openen. In Rusland zouden criminele bendes hele wijken met deze methode afstropen en ontstond hierdoor in Duitsland een paar jaar geleden ook veel onrust. ‘Lips ontkent het probleem en wil het het liefst in de doofpot stoppen, maar het gevaar is wel degelijk reëel’, zei advocaat mr. E.R. Looyen, die namens M&C vroeg de eisen af te wijzen.
Lips betwist het verhaal van M&C en stelt dat er zeker duizend van dergelijke zelfgemaakte of ‒ mogelijk via internet - gekochte sleutels nodig zijn om een Vinex-wijk leeg te halen.
De uitspraak is op 3 mei.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid