Overslaan en naar de inhoud gaan

Providers misbruiken belgegevens

Een kwart van de telecombedrijven gebruikt bel- en mailgegevens die ze een jaar moeten opslaan ook voor bijvoorbeeld marketingdoeleinden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook worden de gegevens lang niet altijd vernietigd na dat verplichte jaar, terwijl dat wel moet. Het Agentschap Telecom heeft al in april vorig jaar een rapport hierover geschreven, maar het rapport werd nooit gepubliceerd, zo meldt de NOS. Digitale burgerrechtenbeweging heeft het met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) in handen gekregen.

related partner content for mobile comes here

De telecombedrijven moeten verschillende gegevens opslaan. Het gaat bijvoorbeeld om begin- en eindtijd van de gesprekken, de locaties van mobiele telefoons, namen en nummers van betrokken abonnees, e-mailadressen, het IP-adres en de datum en het tijdstip van inloggen en uitloggen.

Per dag worden gegevens van tientallen miljoenen mailtjes en gesprekken opgeslagen. De inhoud van de gesprekken en mails wordt niet bewaard.

Uit het onderzoek van het Agentschap Telecom blijkt dat 24 procent van de aanbieders erkent de gegevens 'louter voor andere dan wettelijke doelen te verwerken', en dat mag niet. De klant moet om toestemming worden gevraagd als een aanbieder de gegevens voor andere doeleinden wil gebruiken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in