Providers misbruiken belgegevens
Ook worden de gegevens lang niet altijd vernietigd na dat verplichte jaar, terwijl dat wel moet. Het Agentschap Telecom heeft al in april vorig jaar een rapport hierover geschreven, maar het rapport werd nooit gepubliceerd, zo meldt de NOS. Digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom heeft het met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) in handen gekregen.
De telecombedrijven moeten verschillende gegevens opslaan. Het gaat bijvoorbeeld om begin- en eindtijd van de gesprekken, de locaties van mobiele telefoons, namen en nummers van betrokken abonnees, e-mailadressen, het IP-adres en de datum en het tijdstip van inloggen en uitloggen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaPer dag worden gegevens van tientallen miljoenen mailtjes en gesprekken opgeslagen. De inhoud van de gesprekken en mails wordt niet bewaard.
Uit het onderzoek van het Agentschap Telecom blijkt dat 24 procent van de aanbieders erkent de gegevens 'louter voor andere dan wettelijke doelen te verwerken', en dat mag niet. De klant moet om toestemming worden gevraagd als een aanbieder de gegevens voor andere doeleinden wil gebruiken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid