Overslaan en naar de inhoud gaan

Perfecte pr-hoax leert journalisten SXSW een lesje in hypes

Een sociaal netwerk waar je na via een biotmetrische app alleen op kan als je dronken bent. Een deel van de pers op het SXSW-festival…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als een parodie op de hyperigheid rond technologische productintroducties bedachten video-producer Brandon Bloch en designer Brandon Schmittling een eigen onderneming LIVR (spreek in Engels uit als liver), die een nieuw en bijzonder sociaal netwerk presenteerde aan de aanwezige en gretige tech-media.

related partner content for mobile comes here

Het sociaal netwerk van LIVR is namelijk alleen toegankelijk als iemand voldoende heeft gedronken, wat is vast te stellen door een metertje -“biometric bouncer” - aan te sluiten op een smartphone en erin te blazen. Hoe hoger iemands alcoholpercentage, hoe meer functies er beschikbaar komen.

Truth or dare

Zo kan iemand als die voldoende heeft getankt  Drunk Dial™ gebruiken waarmee willekeurige andere dronken gebruikers worden gebeld. Ook kan er Truth or Dare worden gespeeld waarin andere zuiplappen de uitdagingen mogen bedenken. Daarnaast zijn er functionelere mogelijkheden, zoals het vinden van kroegen in de buurt of plaatsen waar veel dronken mensen uit het sociaal netwerk zijn.

Een morning-after " Blackout-knop’ belooft om de volgende dag al het belastend bewijsmateriaal van onbehoorlijk gedrag, inclusief foto&;s en gesprekken, te wissen .

Acteur-ceo

Brandon Bloch en designer Brandon Schmittling pakten het gedegen aan. Ze hielden een aantal cold-calls naar journalisten, lanceerde een website en een eigen videofilm met acteurs die de rol van ceo en manager development voor hun rekening namen. Hoewel er ook media direct sceptisch waren, trapte een aanzienlijk deel van de pers in de hoax.  Binnen twee dagen was de bijbehorende video 120.000 keer bekeken.

Bloch toont zich dan ook tevreden over het resultaat. Hij kwam op het idee voor LIVR toen hij anderhalf jaar geleden  op een tech- beursvloer liep en allerlei nieuwe apps zag waarvan hij dacht: zijn die nep of zijn ze echt? Ook de manier waarop ze werden overhyped verbaasde hem. Dat wilde hij via zijn parodie laten zien.  

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in