Overslaan en naar de inhoud gaan

Oppassen met saneren

In tijden van recessie zijn ontslagen een noodzakelijk kwaad, luidt de volkswijsheid. In werkelijkheid zit het iets anders in elkaar.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit onderzoek van Pain & Compagnie naar ondernemingen op de Standaard & Po’s 500-index blijkt dat het gros van de bedrijven niet heeft gesaneerd. Het idee heerst dat beleggers van ontslagen houden en dat sanering daarom in koersstijgingen resulteert. Dat blijkt niet te kloppen: beleggers zien ontslagen meestal als een symptoom van slecht management of teruglopende omzet en straffen dit af met stagnerende of dalende koersen. Ondernemingen die niemand ontsloegen of niet meer dan 3% van hun personeel ontsloegen, genoten een gemiddelde koersstijging van 9%. De koersen van ondernemingen die 3 tot 10% van hun mensen ontsloegen, bleven gemiddeld zo’n beetje gelijk. De koersen van ondernemingen die met meer dan 10% inkrompen, daalden gemiddeld met bijna 40%. Beleggers waarderen de redenen van saneringen. Als mensen worden ontslagen uit pure kostenbeheersing, leidt dat nauwelijks tot koersstijging. Ontslagen worden vooral geapprecieerd als dat gebeurt vanwege een strategische herpositionering.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: harvard business review<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in