Online TV-kijken vervangt DVR?


De onderzoekers concluderen uit het consumentengedrag dat online TV een vervanging is van het gebruik van de DVR. Of het zou moeten zijn dat internetkijkers even niet direct toegang hebben tot een gewone TV.
Dat laatste is nu vooral het geval: TV-content online wordt op dit moment nog voornamelijk bekeken om ‘bij te blijven’. 54 procent van de respondenten zegt tv-shows online te bekijken omdat ze de show op TV hebben gemist. 47 procent wil een heel nieuw seizoen van een serie bekijken, 33 procent een oud seizoen, 32 procent geeft aan dat ze vergeten zijn de aflevering op te nemen met de DVR.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAndere, minder populaire redenen voor online kijken: de TV is ‘bezet’ door een ander lid van het gezin, of er wordt gekeken tijdens het werk, of tijdens het reizen. Deze 3 redenen kunnen dan wel weer worden beschouwd als een reden om geen gewone TV meer te kijken, aldus Nielsen.
Online videokijken domineert bij internetgebruik. Bij maar liefst 73 procent van de respondenten bestaat een internetsessie uit het kijken naar video. Bij mannen is dat 75 procent, bij vrouwen 69 procent. In de groep 2-11 jaar is het percentage het laagst: 50 procent, en in de leeftijd 65+ is het 59 procent. De groep 25-34 kijkt het meest: 79 procent, en dat is 1 procent meer dan de groep 18-24.
Online tv-kijken is een eenzame hobby: 84 procent kijkt alleen.
Welke advertenties werken nu het beste rondom online TV? Verrassend: de internetters blijken de voorkeur te geven aan de uitingen die ze al kennen van TV, vooral die onder de noemer FMCG vallen. Internet-only uitingen worden minder gewaardeerd.
Ondanks als deze ontwikkelingen prefereert 96 procent van de respondenten nog steeds ‘live’ TV-kijken, via de televisie dus, boven de DVR of on-demand. Zo blijkt weer uit onderzoek van Deloitte. Minder dan 10 procent kijkt liever online, maar dat percentage groeit.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid