Overslaan en naar de inhoud gaan

Online podcast luisteren dit jaar met een derde gestegen

1,3 miljoen Nederlanders luisteren inmiddels online naar podcasts. 20 procent van de online luisteraars is voor Podimo.
Podimo scoort goed
Podimo scoort goed

Gedurende dit jaar heeft het luisteren naar podcasts een duidelijke sprong gemaakt. GfK GXL/DAM heeft het online bereik van de commerciële Nederlandse podcasts in kaart gebracht. Hieronder vallen podcastapps van Apple, Google en nieuwkomer Podimo. Het bereik steeg in mei 2022 naar ruim 1,3 miljoen unieke personen, zo blijkt uit de online cijfers.

related partner content for mobile comes here

In vergelijking met januari van dit jaar is dat een stijging van éénderde (+340.000 personen, 13 jaar en ouder). Gedurende het gehele jaar (januari t/m mei) luisterden in totaal 3 miljoen personen naar podcasts. Dit aantal komt bovenop de podcasts die bijvoorbeeld alleen via muziekstream zoals Spotify en Soundcloud worden afgespeeld. Onder de Nederlandse commerciële podcasts vallen de podcasts van DPG Media, FD Mediagroep en Talpa Media Solutions.

De populaire podcasts van NRC Media zijn nog niet in de meting meegenomen. Onderzoeker Jeroen Nikkel van GfK: ‘Dat willen we wel zo snel mogelijk doen, want de podcasts van NRC staan steevast bovenaan de lijstjes van best beluisterde podcasts. Dat is een kwestie van afstemming. De reden dat we nu wilden publiceren is dat we een enorme stijging signaleerden. De afsplitsing naar doelgroep voegt echt wat toe aan de cijfers die al worden gepubliceerd.’

NLO publiceert maandelijks cijfers over het gebruik van podcasts en audio on demand zodat voor alle uitgevers vergelijkbare cijfers worden gepubliceerd.

Jonge luisteraars

Nagenoeg de helft van de online bereikten in mei 2022 is jonger dan 35 jaar (48 procent). De stijging in mei is ook onder jongeren het sterkst geweest. In totaal luisteren net iets vaker mannen (55 procent) dan vrouwen in mei naar podcasts. Hoewel podcasts op alle apparaten te beluisteren zijn wordt dit het meest op smartphones gedaan: meer dan driekwart van de online bezoeken vond plaats op smartphones, 20 procent op tablets en slechts 2 procent op PC/Laptops.  

Van de bereikten luistert ongeveer de helft drie dagen of vaker in de maand een podcast, dit verschilt niet veel per leeftijdsgroep maar wel naar geslacht: vrouwelijke luisteraars pakken hun podcast er wel duidelijk vaker bij dan mannen (60 procent luistert drie dagen of vaker in de maand). Betreft de duur van de bezoeken zijn jongeren (13-34 jaar) juist langere luisteraars: 60 procent van hen luistert 10 minuten of langer, terwijl dat onder 35 plussers op een derde ligt.   

Podimo scoort

De piek in online bereik lag in week 18 (2 t/m 8 mei 2022) waarin onder meer de DPG Media Podcast ‘In Het Wiel’ de overwinning van Mathieu van der Poel tijdens de Giro d’Italia werd besproken. Nieuwkomer Podimo behaalde in de maand mei 20 procent van de online bezoeken van podcasts.

Overzicht doelgroepen
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in