Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek voorkomt internationale blunders

Reclame die in het ene land werkt, kan in het andere land vreselijk beledigend zijn. Marktonderzoek kan zulke blunders voorkomen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is één van de lastigste dilemma’s in internationale marketing: gebruik je mondiaal dezelfde campagne of doe je lokale aanpassingen, en hoe groot moeten die zijn? Marktonderzoek kan adverteerders helpen beslissingen te nemen die zijn gebaseerd op kennis van lokale markten.

related partner content for mobile comes here

Research International bijvoorbeeld, deed in 2002 een wereldwijd kwalitatief onderzoek naar hoe consumenten aankijken tegen de grootste wereldmerken. Op basis daarvan werkte het een typologie uit, die adverteerders kan helpen bij die vraag. Aan de ene kant van het spectrum zitten volgens RI’s global director Qualitatif, Greet Sterenberg, de prestigemerken. Voor hen is het goed een sterke associatie met het land van herkomst te presenteren. Voor BMW is het belangrijk dat het een Duits merk is.

Aan de andere kant van het spectrum zitten wat RI de ‘GloCal’ brands noemt. Die maken consumptiegoederen en kunnen zich zo makkelijk aan een lokale markt aanpassen dat de consument denkt dat ze een lokaal merk zijn. Nestlé is een voorbeeld. En daar tussen zitten twee tussencategorieën.

Master brands, zoals Coca-Cola en Nike, die weliswaar een icoon zijn, maar dat niet ontlenen aan het land van herkomst. Zij moeten uitkijken voor teveel lokale aanpassingen, waardoor de consument kan gaan twijfelen aan waar het merk voor staat.

Dan zijn er nog merken als Shell, Pepsi en American Express, die wel mondiaal zijn maar geen icoon. Zij moeten zich wel lokaal afstemmen om relevanter te worden voor de consument.

Bron: Marketing Week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in