Overslaan en naar de inhoud gaan

Omhoog of omlaag?

Elke ontwerper die zich (zoals ik) bezighoudt met bewegwijzering kent dit dilemma: als je mensen rechtuit wilt sturen, gebruik je dan een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Elke ontwerper die zich (zoals ik) bezighoudt met bewegwijzering kent dit dilemma: als je mensen rechtuit wilt sturen, gebruik je dan een pijl die omhoog wijst of een pijl omlaag?
Als een bord laag hangt - op of onder ooghoogte - dan is de keuze duidelijk. Dan wijst de pijl omhoog. Maar als het bord boven kijkhoogte hangt, zoals op onze snelwegen, hoe wijzen de pijlen dan?

related partner content for mobile comes here

Rijkswaterstaat onderzoekt op dit moment in de buurt van Arnhem de meest ideale pijl. 't Zal je misschien nooit zijn opgevallen, maar onze huidige borden hebben al vele jaren korte pijlen die omlaag wijzen. Hiermee wordt ook aangegeven hoeveel rijstroken er welke kant op gaan bij belangrijke splitsingen. Lijkt logisch nietwaar?
Toch denkt ;" title="www.rijkswaterstaat.nl&;">Rijkswaterstaat dat 't slimmer kan. Zie bijgaande afbeelding.

Bas Schenk van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat licht de overweging bij de nieuwe pijl in het personeelsblad van VenW als volgt toe: "De wegcapaciteit wordt op het knooppunt niet volledig benut; uitvoegende weggebruikers zoeken zoveel mogelijk de buitenste rijstrook op, terwijl ze elders ook nog terecht kunnen. Hierdoor ontstaan files. Met 'pijlen omhoog' kun je de verkeerstromen beter sturen en dat bevordert de doorstroming. Je kunt eerder een rijstrook kiezen en ook dat scheelt opstoppingen."

Denk je dat Rijkswaterstaat iets heeft bedacht wat ons fileleed kan helpen verzachten?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in