Omhoog of omlaag?


Elke ontwerper die zich (zoals ik) bezighoudt met bewegwijzering kent dit dilemma: als je mensen rechtuit wilt sturen, gebruik je dan een pijl die omhoog wijst of een pijl omlaag?
Als een bord laag hangt - op of onder ooghoogte - dan is de keuze duidelijk. Dan wijst de pijl omhoog. Maar als het bord boven kijkhoogte hangt, zoals op onze snelwegen, hoe wijzen de pijlen dan?
Rijkswaterstaat onderzoekt op dit moment in de buurt van Arnhem de meest ideale pijl. 't Zal je misschien nooit zijn opgevallen, maar onze huidige borden hebben al vele jaren korte pijlen die omlaag wijzen. Hiermee wordt ook aangegeven hoeveel rijstroken er welke kant op gaan bij belangrijke splitsingen. Lijkt logisch nietwaar?
Toch denkt #039;" title="www.rijkswaterstaat.nl'">Rijkswaterstaat dat 't slimmer kan. Zie bijgaande afbeelding.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBas Schenk van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat licht de overweging bij de nieuwe pijl in het personeelsblad van VenW als volgt toe: "De wegcapaciteit wordt op het knooppunt niet volledig benut; uitvoegende weggebruikers zoeken zoveel mogelijk de buitenste rijstrook op, terwijl ze elders ook nog terecht kunnen. Hierdoor ontstaan files. Met 'pijlen omhoog' kun je de verkeerstromen beter sturen en dat bevordert de doorstroming. Je kunt eerder een rijstrook kiezen en ook dat scheelt opstoppingen."
Denk je dat Rijkswaterstaat iets heeft bedacht wat ons fileleed kan helpen verzachten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid