Overslaan en naar de inhoud gaan

NikkieTutorials verslaat Enzo Knol als meest invloedrijke vlogger

Volgens onderzoek van Clipit weet NikkieTutorials met haar kanaal in twee maanden tijd 20 miljoen euro aan pr-waarde te genereren.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

​Clipit deed onderzoek naar de buzz op social media over Nederlandse vloggers in mei en juni 2016.

Daaruit bleek dat NikkieTutorials met haar video’s ook het grootste sociale bereik heeft. Over game-kanaal Yarasky verschenen de meeste berichten, met 188.097 vernoemingen op social media. Het kanaal van Jelly werd met in totaal 111 miljoen views het best bekeken.

Pr-waarde
Waar de pr-waarde van andere kanalen sterk schommelt afhankelijk van het onderwerp, is deze voor NikkieTutorials constant hoog. Dat zien we ook terug in het aantal views van haar video’s: gemiddeld 1,4 miljoen per video.

Pr-waarde top 3
1. NikkieTutorials
2. EnzoKnol
3. Yarasky

Commerciële potentie
NikkieTutorials heeft ook het grootste sociale bereik van alle Nederlandse vloggers. Het sociale bereik geeft weer hoe vaak je in potentie iemand hebt kunnen bereiken met je vernoemingen. Met twee miljard lag die waarde voor NikkieTutorials bijna vier keer zo hoog als voor nummer twee Enzo Knol. Nikkie heeft niet alleen zelf veel volgers op haar diverse kanalen, ze heeft ook een groep trouwe fans die haar berichten op hun beurt weer met een nog groter publiek delen. Uit dit torenhoge sociaal bereik blijkt de commerciële potentie van een populair YouTube-kanaal.

Sociaal bereik top 3
1. NikkieTutorials
2. EnzoKnol
3. Yarasky

Succesvolle acties
Wordt over NikkieTutorials dan ook het meest gezegd op social media? Die eer gaat naar Yarasky, met 188.097 vernoemingen in twee maanden. Yarasky is het meest actieve kanaal in onze analyse: gemiddeld zes nieuwe video’s per dag. Veel van de berichten gaan over een 24-uur livestream voor Make-A-Wish, waarbij kijkers geld kunnen doneren voor het goede doel. Die actie is niet alleen goed voor bijna een kwart van alle berichten over Yarasky, hij haalt er ook € 10.500,- mee op.

Aantallen berichten top 3
1. Yarasky
2. NikkieTutorials
3. EnzoKnol

Views geen garantie voor waardevolle pr
Het best bekeken kanaal van de afgelopen twee maanden is het game-kanaal Jelly. Zijn 121 video’s werden samen 111 miljoen keer bekeken. Veel views zijn echter nog geen garantie voor een hoge PR-waarde. Zo heeft NikkieTutorials met “slechts” 17 miljoen views toch meer impact dan Jelly. De invloed van een vlogger wordt dus niet alleen bepaald door het aantal views van de video&;s maar ook door de mate waarin de achterban zijn enthousiasme deelt.

Aantal views top 3
1. Jelly
2. Kwebbelkop
3. EnzoKnol

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in