Overslaan en naar de inhoud gaan

Netto reclamebestedingen radio stagneren in tweede kwartaal

De daling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is 7,3 procent, maar toen was het WK voetbal.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De bestedingen zijn wel hoger dan in dezelfde periode in 2012 en 2013. Dat blijkt uit cijfers van het RAB (Radio Advies Bureau). 

De netto omzet was in het tweede kwartaal van dit jaar 60.884.000 euro. Vorig jaar was dat in Q2 65.664.000, maar toen werd het WK voetbal dus gespeeld. De omzet is hoger dan in 2012 (59.865) en 2013 (56.873). 

De spotbestedingen komen uit op 57.778.000 en de non-spot op 3.096.000 euro. 

Top 5 adverteerders
De top 5 radioadverteerders in het tweede kwartaal van 2015 ziet er grotendeels anders uit dan de top 5 in Q2 van 2014. Unilever pakt de koppositie en de autobedrijven Pon en Renault bezetten de tweede en derde plaats. Kruidvat blijft nummer 4 en KPN is gestegen van de dertiende naar de vijfde plaats. Ziggo en Staatsloterij (respectievelijk 1 en 2 in 2014) staan in het tweede kwartaal van 2015 niet in de top 5. Het aantal adverteerders is licht gestegen van 956 in het tweede kwartaal van 2014 naar 967 in het tweede kwartaal van 2015.
 
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: &;Het is jammer dat we de lijn van 2014 niet hebben kunnen vasthouden. Maar het is ook wel te begrijpen, aangezien we in 2015 nu eenmaal geen grote sportevents als het WK voetbal hebben. Gelukkig blijft de effectiviteit van het medium radio op peil. We hebben alle vertrouwen in de komende periodes waarbij er volop kansen liggen voor adverteerders om efficiënt gebruik te maken van de kracht van radioreclame.&;
 

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in