Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse consument let fors minder op duurzaamheid dan vorig jaar

Helft Nederlandse consumenten wantrouwt duurzame bedoelingen Nederlandse bedrijven
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Iets meer dan een op de vijf Nederlanders (22%) let bij de aankoop van producten of diensten of ze goed zijn voor mens, maatschappij en milieu, Dat is ruim een kwart minder dan twee jaar geleden, toen 30 procent van de consumenten nog aangaf duurzaamheid mee te nemen in de aankoopbeslissing. Een en ander blijkt uit onderzoek van adviesbureau Hope&Glory i.s.m. Motivaction onder 4400 consumenten.

related partner content for mobile comes here

 

Mens, maatschappij

Anders dan in voorgaande jaren vinden Nederlandse consumenten dat het bedrijfsleven en niet zijzelf primair verantwoordelijk zijn voor duurzaamheid. Op de vraag: wie is er in grote mate verantwoordelijk voor mens maatschappij en milieu, zegt 71% het bedrijfsleven tegen 68% ‘ikzelf’. In voorgaande jaren waren de rollen nog omgedraaid.

Bordje

Volgens Bas van Haastrecht van Hope&Glory is die omslag  te verklaren uit de afbouw van de verzorgingsstaat en de nog immer kwakkeldende economie. ‘De consument denkt: ik heb al genoeg aan mijn hoofd.  Er is sprake van een zeker afhaakgedrag als het om duurzaamheid gaat. Men denkt eerder: dit zijn taken van overheid en bedrijfsleven.’

Onverminderd hoog

Opmerkelijk is ook dat het wantrouwen in de goede bedoelingen van ondernemingen  onverminderd hoog blijft. Net als vorig jaar stelt bijna de helft van de consumenten (47%) vraagtekens bij de duurzaamheidsintenties van bedrijven. Van Haastrecht: &;De consument heeft bijvoorbeeld weinig vertrouwen in grootschalige campagnes waarbij een merk zich verbindt aan een maatschappelijk thema. Zo’n programma als Olympic Moves bijvvorbeeld waarbij Coca Cola een sportprogramma voor middelbare scholen sponsort, dat blijft in de perceptie toch een lastig ding. Ik snap dat consumenten zo denken, maar dat betekent niet dat dit een heilloze weg is. Stoppen is geen otpie. Bedrijven moeten echt zien te voorkomen dat het wantrouwen nog groter wordt.’

Onvoldoende aandacht

Laat onverlet dat bijna de helft van de ondervraagden (49%) vindt dat bedrijven op dit moment onvoldoende aandacht aan duurzaamheid geven. En ook opvallend: meer dan de helft (58%) vindt dat de overheid duurzaam gedrag wettelijk mag afdwingen. Hoewel consumenten aangeven in hun eigen aankopen op dit moment minder op duurzaamheid te letten, vindt 84% het belangrijk dat bedrijven hier aandacht aan geven. Van Haastrecht: ‘Bedrijven moeten vooral niet de fout maken te denken dat duurzaamheid minder belangrijk wordt omdat consumenten er minder op letten. Ze gaan er juist vanuit dat het goed zit en reageren scherp als dat niet zo blijkt te zijn’.

130 merken

Het onderzoek van Motivaction omvat 130 merken. Van de 30 grootste werd de duurzaamheidsperformance in een ranking ondergebracht. &;Dat zijn niet geheel toevallig dezelfde merken uit de Reptrack van het Reputation Institute&;, aldus Van Haatrecht. Opvallend in het rijtje is het overall cijfer laag is (de hoogste score is een 6,4) en de enorme stijging van NS in 2015 (17 plaatsen).  Dat laatste kan van Haastrecht niet verklaren. &;Het beeld van de NS fluctueert nogal als het om duurzaamheid gaat.&;

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in