Overslaan en naar de inhoud gaan

MWC Dag 4 – vooral veel koffers

Vandaag de vierde en laatste dag van het Mobile World Congress in Barcelona. Veel mensen vertrekken vandaag en komen volledig bepakt en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De groene policy van het congres blijkt zeer succesvol te zijn. Geen weggegooide materialen of puinhoop. De beursvloer ziet er gewoon schoon uit en als al die koffers er niet waren zou je zomaar denken dat de beurs nét geopend was. Het Mobile World Congress is grotendeels digitaal. Iedereen die niet in gesprek is, heeft de aandacht gevestigd op een telefoon of tablet. Je komt de hal binnen met een NFC kaart. Die kaart kunnen wij weer scannen om onze leads te genereren en op te slaan. Er is een community app waarmee we contact kunnen leggen met alle bezoekers. Zoek bijvoorbeeld op een bedrijfsnaam en je kunt direct een uitnodiging versturen om kennis te maken op de stand.

related partner content for mobile comes here

Naast de groene beurs zelf, zagen we ook maatschappelijk getinte thema’s een rol spelen bij de exposanten zelf. Voorbeeld hiervan is natuurlijk de aankondiging van Nokia om ook goedkope smartphones te gaan produceren voor de minder kapitaalkrachtige regio’s. Natuurlijk is dit niet helemaal zonder zelfbelang, maar de positieve maatschappelijke invloed is hier natuurlijk ook van belang. Een ander voorbeeld waarin de thema’s community, groen en maatschappelijk naar voren komen is in de wifi industrie. FON promoot een wereld waarin je wifi verbindingen deelt. Als iedereen een stukje van zijn of haar wifi afstaat aan de community loop je straks door Amsterdam, gebruikmakend van de wifi aansluitingen van de verschillende deelnemende huishoudens.

Engagement is hoofdthema binnen de mobile marketing bedrijven. Zij bedenken systemen die met slimme algoritmen en segmenteringen in combinarie met location based marketing zorgen voor upselling, cross-selling en verhoging van promotor scores. Hiervoor gebruiken ze persoonlijk-relevante spaarsystemen, give-aways, gamification en push berichten. Denk bijvoorbeeld aan de “10 days” of Christmas app die Apple in December lanceerde. De app gaf iedere dag gratis films, boeken, apps en muziek weg om uiteindelijk meer traffic te genereren in de app-store. Een groot aantal bedrijven hebben oplossingen voor mobile payments. Jana rewards Platform richt zich net zo als Nokia op ontwikkeldingslanden. Het platform biedt de mogelijkheid voor betalingen en beloningen via mobile airtime. Denk aan deelname van consumenten aan onderzoeken, lanceringen van producten en loyalty programs. Grootgebruikers van dit soort platformen zijn P&G, Unilever en Danone. Duidelijk: de mobiel is bij uitstek meest persoonlijke device. Helaas ook een gadget waar zakkenrollers speciaal voor naar Barcelona afreizen; mijn onmisbare en splinternieuwe iphone 5 is gisterochtend uit mijn tas gerold.

Ondertussen heeft de congresorganisatie ons laten weten dat de beurs dit jaar groter was dan ooit, het geschatte bezoekersaantal van meer dan zeventigduizend is zelfs ruimschoots overschreden. Naast het bezoekersaantal zijn ook de records voor het aantal exposanten (1.700 stuks) en vierkante meters beursvloer (94.000) gezet. Nu zijn niet al die 70.000 mensen allemaal op onze stand op bezoek geweest, maar toch kunnen ook wij terugkijken op een zeer succesvolle show. Wij kunnen met een heel goed gevoel vanavond het vliegtuig in naar huis.

Namens Adformatie bloggen Mark Peerdeman en Anette Schouls voor Service2Media vanaf hun stand op het Mobile World Congress in Barcelona dagelijks het laatste nieuws.

MobileMarketing.nl 2013

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in