Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkvis

Er is een Amerikaans onderzoek waarbij Amerikanen kijkend naar een viskom met vissen werd gevraagd wat ze zien. De vraag werd niet alleen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Amerikanen beschreven meteen de grootste vis die in de kom zwom.
De Chinezen daarentegen beschreven de omgeving, de planten en de stenen die in de kom lagen. De Amerikanen waren gericht op het individu.
De Chinezen hadden meer oog voor de omgeving met als doel dat daar de vissen gelukkig van zouden worden.

related partner content for mobile comes here

En zo is het naar mijn bescheiden mening ook met Merken. Het kijken naar en geconfronteerd worden met een Merk zal door verschillende brillen een andere effect hebben. Houden Merken zich met die verschillen bezig? Nou nee niet echt. De meeste Merkcommunicatie is nog steeds massacommunicatie terwijl de mogelijkheden om één op één te communiceren alleen maar toeneemt.

Waarom doen Merken dat dan niet? Merken stellen zich nog steeds teveel als Amerikanen op die vanuit productwaarden en hun eigen ikkie tegen de dingen aankijken. Cultuurverschillen en persoonsverschillen worden nog met oude communicatiemaniertjes gladgestreken.

Tijd dus om een aantal andere factoren, zoals Filosofie, mee te laten spelen bij Merkcommunicatie met als aansprekend voorbeeld de viskom.
Een mooi boek op dat gebied is het net uitgekomen: “” van journalist/filosoof Rob Wijnberg.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in