Media-industrie haalt meer inkomsten uit internet


De omzet in 2004 bedroeg 11,3 miljard euro. Prognose is dat de omzet van de industrie zal groeien tot 13,7 miljard euro in 2009. Muziek, dagbladen en tijdschriften zijn in 2004 teruggelopen, maar de segmenten film, televisie, buitenreclame, pretparken en sport groeiden sterk.
Internet is het snelst groeiende segment met meer dan 21 procent groei. De motor achter deze groei is een versnelde toename van breedbandtoegang en de groei van online advertising. PricewaterhouseCoopers verwacht dat de reclame-inkomsten via het internet met 23 procent per jaar zullen groeien (samengestelde groei) tot 185 miljoen euro in 2009.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
De groei van televisie met 5,3 procent wordt bepaald door stijgende abonnee-inkomsten. Het muzieksegment laat de sterkste daling zien in 2004 met 7,4 procent tot 411 miljoen omzet. Deze trend zet zich volgens PricewaterhouseCoopers de komende jaren voort met een jaarlijkse daling van 13,9 procent tot 194 miljoen in 2009.
Het internet- en televisiesegmenten zullen in de komende vijf jaar verantwoordelijk zijn voor 85 procent van de verwachte groei in de entertainment & media-industrie.
Daarnaast zal een stijgende economie van positieve invloed zijn op de industrietak. Tot 2007 groeit de entertainment & media-industrie harder dan de economie, daarna volgt de groei de economische trend.
Voor de hele entertainment & media-industrie geldt dat de reclame-inkomsten niet zo hard zullen groeien als de consumentenbestedingen, respectievelijk 2,5% en 4,5%.
In 2004 bedroeg het Nederlandse aandeel 4,1% van de totale entertainment & media-uitgaven van West-Europa. Dit komt overeen met het aandeel in de bevolking en het BBP.
De uitgaven van eindgebruikers, waaronder die van consumenten en andere eindgebruikers voor producten en diensten van de entertainment- en media-industrie, zijn gestegen met 4,9 procent tot bijna € 8 miljoen in 2004. In tegenstelling tot de reclame-inkomsten is deze marktcomponent sterk gestegen in de laatste vijf jaar omdat het minder gevoelig is voor economische fluctuaties dan reclame-inkomsten.
De markt van de eindgebruikers kenmerkte zich in 2004 door een stijging van 19,8 procent van de uitgaven voor internettoegang, goed voor twee derde van de totale winst. Sport en televisie was het volgende snelst groeiende segment met een stijging van respectievelijk 7,1 procent en 6,8 procent. De omroepbijdragen aan de publieke omroepen werd gekort met 2,0 procent. Kleine oplages deden de omzet van de dagbladen teruglopen met 1,0 procent. Het toenemende gebruik van legale digitale downloaddiensten droegen bij tot een daling van 7,4 procent in het muzieksegment. De overige segmenten bleven gelijk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid