Marketing met interactieve tv


Wat gaat Mine TV eigenlijk betekenen voor marketeers? Erg veel, en de eerste contouren daarvan zijn zichtbaar. Maar het duurt nog wel even, want KPN wist erg handig veel publiciteit te scoren met een verlengde proef van IPTV, ofschoon het innovatieve gehalte aanzienlijk is.
Immers, tot oktober kan maar een beperkt aantal KPN- en Planet-klanten zich inschrijven en ze hoeven niet te betalen als ze ervaringen delen. KPN moet klanten momenteel met Voice over IP vele weken laten wachten en wil die fout niet maken met Mine. Bovendien is televisie een veel grotere belasting voor het netwerk dan telefonie. Het kopernet van KPN kan tv maar net aan hebben, de tv-kabel biedt uiteindelijk meer potentie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar toch zegt Endemol-chef Paul Römer dat hij liever met KPN innoveert dan met UPC. Endemol zelf is overigens ook niet snel met themakanalen. Die worden wel aantrekkelijk voor adverteerders. Endemol wil kijkgedrag gaan boekstaven met KPN.
Er waren tijdens de persconferentie verschillende vragen nodig om het hoge woord van tv-chef Ludas Rasterhoff te horen over dat vastleggen van kijkgedrag: het wordt opt-in. Dus kijkers moeten er specifiek toestemming voor gaan geven.
Kijkgedrag meten, ofwel de kliks of zaps (bestaat dat woord?) op interactieve tv wordt de heilige graal voor online adverteerders. Meten is weten.
Maar welke modellen vervolgens voor marketeers? Specialistisch en doelgroepgericht adverteren. En daar wil KPN zelf ook de hand in hebben. Ze richtte al twee joint-ventures op: met NostalgieNet en met MediaMall. De eerste is een handel in oude filmfragmenten. Slimme adverteerders kunnen daar wat mee.
MediaMall is de echte innovatie, volgens Rasterhoff Mine TV 3.0: iedereen kan straks via de settopbox eigen films toevoegen aan Mine TV. Je kunt daar als adverteerder reclame bij maken, sponsoren, of zelf video online gaan zetten.
En Mine gaat ook pogen om een community op te bouwen van kijkers die ervaringen en tips uitwisselen. Web 2.0, zo u wilt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid