Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing leidt tot hogere geneesmiddelenkosten

Hoe meer farmaceutische bedrijven aan marketing doen, des te minder spelen kosten voor artsen een rol bij het voorschrijven van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Farmaceutische bedrijven besteden 20 procent of meer van hun omzet aan marketing, meer dan eming andere bedrijfstak. Marketing gericht op artsen, zoals artsenbezoek, advertenties en direct mail, zorgt ervoor dat artsen meer informatie hebben over het bestaan van geneesmiddelen en de kwaliteit ervan hoger inschatten. De analyse van het CPB wijst uit dathierdoor het gemiddeld aantal uitgeschreven recepten toeneemt. Een permanente marketingtoename van 10 procent voor een geneesmiddel leidt op termijn gemiddeld tot een 3 procent hogere vraag. De vraagstijging gaat voor ongeveer 40 procent ten koste van de vraag naar concurrerende middelen, de rest komt uit vergroting van de totale markt.Als het geneesmiddel een hogere kwaliteit heeft en marketing er voor zorgt dat artsen dat te weten komen, dan neemt de welvaart toe. Maar als de kwaliteit niet hoger is maar marketing suggereert dat dat wel zo is, dan neemt de welvaart af. Daarnaast heeft marketing een effect op de prijsgevoeligheid van artsen. Naarmate in een deelmarkt (bijvoorbeeld hoge bloeddruk) meer aan marketing wordt gedaan, wordt het voorschrijfgedrag van artsen minder kostenbewust. Dat is ongunstig voor de welvaart, omdat het farmaceuten meer marktmacht verschaft. Die uit zich in hogere prijzen of het uitblijven van prijsdalingen.

related partner content for mobile comes here

De onderzoekers concluderen verder dat het kostenbewustzijn in het voorschrijfgedrag van artsen laag is. Dat is onder meer het gevolg van de hoge verzekeringsgraad in Nederland.

Het CPB doet voorzichtige aanbevelingen omtrent het aanscherpen van regelgeving rond promoties en cadeaus voor artsen, en het uitsluiten van farmaceutische bedrijven van het organiseren van nascholing van artsen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in