Overslaan en naar de inhoud gaan

Maidanglao en Kekou-kele

Ooit van “Maidanglao” gehoord of van “Kekou-kele”? Het zijn de Chinese namen van McDonald’s en Coca-Cola, bekende symbolen van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij en gaan ze daarom nu helemaal uit hun dak als Chinese atleten medailles winnen. Ook sponsor Adidas doet mee met een gezamenlijke Olympische actie waarmee in McDonald’s restaurants meer prijzen te winnen zijn naarmate China meer medailles wint.
Het campagnethema is: “China wint, wij winnen”. Om plagiaat te voorkomen heeft McDonald’s er gelijk maar even het bekende “TM”-tekentje bij gezet. Wellicht uit traditie, want veel helpen doet het niet. Nationale sponsor China Mobile heeft al een soortgelijke actie lopen met “China wint, dan win ik”. En de kraaien op een satéstokje ook al de Chinese victorie.
McDonald’s heeft de Chinese vertaling van “I’m lovin’ it” voorlopig vervangen door “I’m lovin’ that China wins”. De afgelopen maanden zijn talloze activiteiten georganiseerd om deze strijdkreet er bij het Chinese publiek goed in te krijgen. Toch bekt de kreet niet zo lekker als een hamburger en houden de meeste Chinezen het op “Zhongguo jiayou!” (China meer olie!)

related partner content for mobile comes here

Coca-Cola pakt de Olympische campagne in China groots aan. Een speciaal team, “The Red Lounge”, is er al jaren mee bezig. De laatste Olympische commercial van Coca-cola doet in stijl niet veel onder voor de openingsceremonie van de Spelen zelf. Geen twijfel meer mogelijk over wie hier de echte wereldwijde Olympische partner is.
Daarvoor lanceerde Coca-Cola een lied “Rood over de gehele wereld”, gezongen door populaire Chinese artiesten en in beeld ondersteund door meerdere Chinese atleten. De historische ironie van deze campagne is niet iedereen ontgaan. Op internet circuleert al enige tijd een poster in klassiek maoïstische stijl waarop de Grote Roerganger in plaats van het Rode Boekje een Coca-Cola-flesje propagandeert!
Al met al zijn Maidanglao en Kekou-kele goed bezig. Met name Kekou-kele, dat volgens de metingen van onderzoeksbureau R3 qua sponsorbekendheid al langere tijd bovenaan staat. Ook de Olympische medaillespiegel wijst ondertussen meer en meer uit dat ze de goede kant hebben gekozen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in