Overslaan en naar de inhoud gaan

Mag het een onsje minder zijn?

Woensdag 11 juli 2007 berichtte Willem-Albert Bol op Molblog over de vele buitenlandse overnames van Nederlandse bedrijven, naar aanleiding…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Woensdag 11 juli 2007 berichtte Willem-Albert Bol op over de vele buitenlandse overnames van Nederlandse bedrijven, naar aanleiding van de aangekondigde overname van Numico door het Franse Danone. Gisteren berichtte , weer over dit fenomeen . Inderdaad een actueel thema.

related partner content for mobile comes here

Als Nederlanders blijken we niet zo zuinig te zijn op onze nationale bedrijven, in tegenstelling tot omringende landen. Is dit goed, of juist niet? Wie het weet mag het zeggen. Wel wordt steeds duidelijker dat meer dan ooit winstmaximalisatie op de voorgrond treed als drijfveer om een bedrijf draaiende te houden. Verder is een tendens waarneembaar bij beursgenoteerde bedrijven dat de aandeelhouders (shareholders) koning zijn en stakeholders (bijvoorbeeld klanten en personeel) er maar bij lijken te hangen als noodzakelijk kwaad. Lange termijn strategieën zijn taboe. Daarmee is de winst op korte termijn en dus de ook de aandeelhouder niet gediend. Veelal is kortzichtigheid troef en lijken bedrijven soms eerder op warme broodjes, dan ondernemingen. Vaak wordt met de mond het tegenovergestelde gepredikt, maar de praktijk is anders.

Een klinkend voorbeeld is de actie van het hedgefund TCI inzake de ABN Amro Bank. Ook al kan deze organisatie niet worden gezien als enige aanstichter van alle commotie rondom dé bank, wel kun je vraagtekens plaatsen bij de doelstellingen. Enerzijds een deel van je opbrengsten in charitatieve instellen steken (zie artikel in ;s_Investment_Fund" title="The_Children&;s_Investment_Fund">Wikipedia). Anderzijds een bedrijf tot wanhoop drijven en daarmee klanten én personeel onzekerheid bieden met als doel het maximaliseren van de winstgevendheid. Ik vraag me af welke (marketing?)-filosofie hierachter steekt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in