Overslaan en naar de inhoud gaan

Maatregelen tegen omkopen media

In teveel landen laten de media zich omkopen om dingen wel of niet te publiceren. Daarom hebben vijf internationale organisaties hebben…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De vijf organisaties zijn het International Press Institute, de International Federation of Journalists, Transparency International, de Global Alliance for Public Relations and Communications Management, het Institute for Public Relations Research and Education en de International Public Relations Association.

related partner content for mobile comes here

De principes die zij zijn overeengekomen in de Charter on Media Transparency zijn dat:

  • nieuws moet verschijnen op basis van het oordeel van journalisten en redacteuren, niet in ruil voor geld of andere incentives,
  • nieuws waar voor betaald is, moet duidelijk aangekondigd worden als reclame, sponsoring of promotie,
  • journalisten en media mogen nooit suggereren dat nieuws verschijnt om enige andere reden dan zijn eigen belang en inhoud,
  • wanneer het nodig is dat een journalist een voorbeeld van een product of dienst krijgt of leent om een objectief oordeel te kunnen geven moet vooraf overeengekomen hoe lang de periode is en wanneer het geleende geretourneerd moet worden,
  • de media moeten geschreven richtlijnen hebben over het ontvangen van cadeaus of kortingen op producten en diensten en journalisten moeten deze ondertekenen. Volgens de organisaties die de handen ineen hebben geslagen zijn er teveel landen waar de media de burgers objectieve informatie onthouden, als gevolg van omkoping. De campagne moet voor meer transparantie wereldwijd zorgen en een eind maken aan onethische praktijken.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in