Overslaan en naar de inhoud gaan

KLM zet volgende stap met 'social boeken'

Na het uitzoeken van een vliegtuigstoel via Facebook, maakt de KLM het nu ook mogelijk om 'social' een reis te boeken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De is bedoeld om de rompslomp rond het plannen van een reis met meerdere vrienden weg te nemen. Met de planningtool stelt de organisator een reisgezelschap samen uit Facebook-vrienden. Na het invullen van de bestemming en reisdata vult de plannigtool de bijbehorende ticketprijzen in, vervolgens nodigt de organisator de groepsleden uit om een keuze te maken. Dit kan door een posting op de Facebook wall te plaatsen van de reisgenoten of door een directe post. Is de response van de reisgenoten binnen, dan kan de reis worden geboekt op klm.com.

related partner content for mobile comes here

De KLM Trip Planner kan ook helpen met het vinden van een bestemming. Op basis van de groepssamenstelling en -interesses, geeft KLM drie suggesties, afhankelijk van de wensen van het gezelschap; wil deze gaan shoppen, feest vieren of een voetbalwedstrijd bezoeken. Wie geen reistip wil, slaat deze stap gewoon over en voert direct een bestemming in.

In eerste instantie is de planningtool gebouwd voor het plannen van een reis met Facebook. Tijdens een preview van de Trip Planner gistermiddag bij KLM, gaf manager social commerce Lonneke Verbiezen echter aan dat er ook gekeken wordt naar varianten. Voor zakelijke groepsreizen zou de planningtool kunnen werken met LinkedIn.

Met de Trip Planner zet KLM naar eigen zeggen een volgende stap in het integreren van social media in haar kernactiviteiten. Eerder dit jaar lanceerde de luchtvaarmaatschappij , een oplossing die het mogelijk maakt om met Facebook een plaats te kiezen in het vliegtuig. Deze functionaliteit werd eerst op kleine schaal ingezet, inmiddels is KLM druk bezig om deze beschikbaar te maken voor alle vluchten.
Ook moet social seating beter geïntegreerd worden in het boekingsproces. Gevraagd naar de ervaringen tot dusver, gaf social media manager Anna Ketting te kennen dat klanten enthousiast reageren op de mogelijkheid. 'Maar wat we nog te weinig zien, is dat mensen bij het boeken meer Meet & Seaters tegen komen. Uiteindeijk moet heteen standaard optie zijn bij iedere internet boeking.'

De verwachtingen met de social booking tool ten aanzien van het reizigersvolume zijn overigens bescheiden. Verbiezen: 'Dit zal er niet meteen voor zorgen dat mensen masssaalgaan boeken.Maar als we meer van dit soort handige processen kunnen inrichten, zal dat ongetwijfed bijdragen aan versterking van de loyaliteit en daarmee aan het aantal bokingen.'

In onderstaand filmpje een uitleg over de Trip Planner.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in