KLM zet volgende stap met 'social boeken'


De KLM Trip Planner is bedoeld om de rompslomp rond het plannen van een reis met meerdere vrienden weg te nemen. Met de planningtool stelt de organisator een reisgezelschap samen uit Facebook-vrienden. Na het invullen van de bestemming en reisdata vult de plannigtool de bijbehorende ticketprijzen in, vervolgens nodigt de organisator de groepsleden uit om een keuze te maken. Dit kan door een posting op de Facebook wall te plaatsen van de reisgenoten of door een directe post. Is de response van de reisgenoten binnen, dan kan de reis worden geboekt op klm.com.
De KLM Trip Planner kan ook helpen met het vinden van een bestemming. Op basis van de groepssamenstelling en -interesses, geeft KLM drie suggesties, afhankelijk van de wensen van het gezelschap; wil deze gaan shoppen, feest vieren of een voetbalwedstrijd bezoeken. Wie geen reistip wil, slaat deze stap gewoon over en voert direct een bestemming in.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn eerste instantie is de planningtool gebouwd voor het plannen van een reis met Facebook. Tijdens een preview van de Trip Planner gistermiddag bij KLM, gaf manager social commerce Lonneke Verbiezen echter aan dat er ook gekeken wordt naar varianten. Voor zakelijke groepsreizen zou de planningtool kunnen werken met LinkedIn.
Met de Trip Planner zet KLM naar eigen zeggen een volgende stap in het integreren van social media in haar kernactiviteiten. Eerder dit jaar lanceerde de luchtvaarmaatschappij Meet & Seat, een oplossing die het mogelijk maakt om met Facebook een plaats te kiezen in het vliegtuig. Deze functionaliteit werd eerst op kleine schaal ingezet, inmiddels is KLM druk bezig om deze beschikbaar te maken voor alle vluchten.
Ook moet social seating beter geïntegreerd worden in het boekingsproces. Gevraagd naar de ervaringen tot dusver, gaf social media manager Anna Ketting te kennen dat klanten enthousiast reageren op de mogelijkheid. 'Maar wat we nog te weinig zien, is dat mensen bij het boeken meer Meet & Seaters tegen komen. Uiteindeijk moet heteen standaard optie zijn bij iedere internet boeking.'
De verwachtingen met de social booking tool ten aanzien van het reizigersvolume zijn overigens bescheiden. Verbiezen: 'Dit zal er niet meteen voor zorgen dat mensen masssaalgaan boeken.Maar als we meer van dit soort handige processen kunnen inrichten, zal dat ongetwijfed bijdragen aan versterking van de loyaliteit en daarmee aan het aantal bokingen.'
In onderstaand filmpje een uitleg over de Trip Planner.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid