Overslaan en naar de inhoud gaan

Kinderen sparen het liefste boeken

Wat sparen kinderen tegenwoordig het liefste? The Marketing Store deed onderzoek naar het spaargedrag van kinderen in Groot-Brittannië,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De bevindingen komen overeen met de insight dat lezen de populairste activiteit voor kinderen in de lagere school-leeftijd is, op momenten dat ze alleen zijn.

related partner content for mobile comes here

De onderzoekers ondervroegen 1200 6-11 jarigen in 6 landen. In 4 van de 6 landen bleken boeken het populairste verzamelitem. Boeken uit een serie, zoals Harry Potter, Disney of Eye witness gidsen, worden het meest verzameld. In Groot-Brittannië zegt 51 procent boeken te sparen. Opmerkelijk, aangezien 72 procent van de Britse kinderen een gameconsole heeft, 51 procent een televisie in de eigen kamer, en 51 procent een mobiele telefoon.

Volgens de onderzoekers blijven boeken een belangrijk onderdeel in het leerproces van kinderen. De bevindingen versterken het feit dat het in bezit hebben van boeken nog steeds persoonlijker en gebruiksvriendelijker is dan lezen van een scherm, aldus The Marketing Store.

Echter, de populariteit van boeken daalt wanneer kinderen ouder worden. Van de 11-jarigen zegt nog maar 37 procent boeken te verzamelen (onder 6-jarigen is dat 49 procent, en 43 procent onder 10-jarigen). De daling hangt klaarblijkelijk samen met een steeds groter wordende online onafhankelijkheid: 41 procent van de 11-jarigen zegt bijvoorbeeld alleen online te mogen, en dat is 10 procent meer dan het percentage 10-jarigen.

Dat geldt echter ook voor videogames. Klaarblijkelijk verliezen 11-jarigen hun interesse in verzamelen in het algemeen. Bijvoorbeeld: 40 procent van de 6-jarigen spaart de gratis figuurtjes uit Happy Meals of cornflakedozen, tegenover 18 procent van de 11-jarigen.

Overige bevindingen: populaire verzamelproducten van vroeger, denk aan munten en postzegels, hebben het moeilijk. Veel verzamelingen zijn gericht op of jongens of meisjes, denk aan action toys voor jongens en sieraden en poppen voor meisjes. Dat laatste ligt volgens de onderzoekers niet aan een gebrek aan creatief denken van kinderen, maar aan de ontwikkelingen in de speelgoedsector en entertainmentwereld.

Wat verzamelen kinderen:
Boeken 44 procent
Videogames 35 procent
Ruilkaarten 35 procent
Stickers 31 procent
Zacht speelgoed 30 procent
Gratis speelgoed 26 procent
‘Van alles wat’ 25 procent
Autootjes 24 procent
Schrijfwaren 24 procent
Knikkers 24 procent
Sieraden/accessoires 23 procent
Tijdschriften 23 procent
Een serie (bij elkaar horende) figuurtjes 22 procent
Miniatuurspeelgoed 20 procent
Poppen 19 procent
CD’s 19 procent
Action figures 17 procent
Haarbandjes 16 procent
Make-up 15 procent
Oud geld 14 procent
Op afstand bestuurbaar speelgoed 13 procent
Sleutelhangers 12 procent
Buitenlands geld 11 procent
Postzegels 9 procent
Niets 5 procent

Bron: Marketing Week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in