Overslaan en naar de inhoud gaan

Je jeugd bepaalt merkvoorkeur

Ervaringen uit de jeugd zorgen voor de sterkste merkloyaliteit. Zo blijf je vasthouden aan dat potje Marmite, en het stukje ossengalzeep…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wetenschappers aan de universiteiten van Tilburg en Chicago onderzochten samen twee jaar lang de consumptiepatronen van Amerikaanse huishoudens, en vonden onomstotelijk bewijs dat consumenten het meest loyaal blijven aan merken uit hun jeugd.
De onderzoekers onderzochten de data die vrijkwamen na aankoop van 238 soorten FMCG-producten, gekocht door 38.000 Amerikaanse families, tussen 2006 en 2008.

related partner content for mobile comes here

Voor elk van de producten kon men het ‘aandeel favoriete merk’ berekenen, als een fractie van de aankopen van de twee leidende merken in die categorie. Wat bleek: de verschillende regio’s lieten veel variatie zien. Er waren duidelijke lokale patronen in de consumptie, ondanks het feit dat veel merken overal te koop waren.
16 procent van de onderzochte consumenten waren staatmigranten, dat wil zeggen mensen die in 1 staat waren opgegroeid, maar nu waren verhuisd naar een andere staat. En hoewel ze meer van de nieuwe lokale favorieten consumeerden dan iemand in hun geboortestaat zou doen, kochten ze minder lokaal bekende producten uit de nieuwe staat, en meer van hun favorieten uit de geboortestaat, dan een staat-‘native’.

Het gat tussen de aankopen van de staatmigranten en de lokalen was opmerkelijk. Natuurlijk werd het minder met de jaren, maar het effect was pas gehalveerd na 20 jaar. En zelfs 50 jaar na verhuizing zag je de verschillen terug in de data.
Als dit onderzoek klopt, heeft het belangrijke implicaties. Zo zouden de voordelen voor een merk dat als eerste de markt betreedt, veel langer kunnen duren dan voorheen werd aangenomen.

Bron:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in