Je jeugd bepaalt merkvoorkeur
Wetenschappers aan de universiteiten van Tilburg en Chicago onderzochten samen twee jaar lang de consumptiepatronen van Amerikaanse huishoudens, en vonden onomstotelijk bewijs dat consumenten het meest loyaal blijven aan merken uit hun jeugd.
De onderzoekers onderzochten de data die vrijkwamen na aankoop van 238 soorten FMCG-producten, gekocht door 38.000 Amerikaanse families, tussen 2006 en 2008.
Voor elk van de producten kon men het ‘aandeel favoriete merk’ berekenen, als een fractie van de aankopen van de twee leidende merken in die categorie. Wat bleek: de verschillende regio’s lieten veel variatie zien. Er waren duidelijke lokale patronen in de consumptie, ondanks het feit dat veel merken overal te koop waren.
16 procent van de onderzochte consumenten waren staatmigranten, dat wil zeggen mensen die in 1 staat waren opgegroeid, maar nu waren verhuisd naar een andere staat. En hoewel ze meer van de nieuwe lokale favorieten consumeerden dan iemand in hun geboortestaat zou doen, kochten ze minder lokaal bekende producten uit de nieuwe staat, en meer van hun favorieten uit de geboortestaat, dan een staat-‘native’.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Het gat tussen de aankopen van de staatmigranten en de lokalen was opmerkelijk. Natuurlijk werd het minder met de jaren, maar het effect was pas gehalveerd na 20 jaar. En zelfs 50 jaar na verhuizing zag je de verschillen terug in de data.
Als dit onderzoek klopt, heeft het belangrijke implicaties. Zo zouden de voordelen voor een merk dat als eerste de markt betreedt, veel langer kunnen duren dan voorheen werd aangenomen.
Bron: Economist
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid