Overslaan en naar de inhoud gaan

Je eigen verboden reclame op Facebook

De New-York times schrijft dat meer dan 1.500 Facebook gebruikers hun eigen reclame op hun persoonlijke profielen hebben geplaatst.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Initiatief nemer Weblo, een reclamenetwerk uit Montreal, vindt dat online populariteit geld kan opbrengen. Ze zijn van mening dat de gebruikers moeten worden vergoed voor de tijd die ze spenderen op het netwerk van Facebook. De vergoedingen zouden moeten oplopen naarmate de aantal vrienden op hun pagina's toenemen. Weblo wil haar eigen reclame inkomsten wel delen met de gebruikers van Facebook.

related partner content for mobile comes here

Facebook verbiedt haar gebruikers om zelf reclame te maken op hun pagina's, maar de vraag is of dit überhaupt wel te stoppen valt door Facebook? Uiteindelijk is ook een Facebook afhankelijk van haar gebruikers, het is grotendeels door de gebruikers zo groot geworden. In hoeverre kan Facebook haar gebruikers ( is eigenlijk hun USP en ook de generator van hun inkomsten door derden) dan zulke regels opleggen?

Het lijkt me niet verstandig dat Facebook haar eigen gebruikers regels oplegt. Regels die de gebruikers eigenlijk in hun uitingen beperkt. Dit komt erg ondankbaar over en kan dus in uitloop resulteren. Natuurlijk, ethische en maatschappelijk onverantwoorde uitingen moeten aan banden gelegd worden en dit wordt dan ook wel geaccepteerd door de gebruikers.

Zoals we al vaker gemeld hebben is de gebruiker in macht en het lijkt erop dat bedrijven steeds onderdaniger moeten worden. Een vluchtige blik naar Facebook of een Hyves laat snel zien dat het staat of valt met de aantal gebruikers/leden (en ook de activiteit van de gebruikers), waarom zou dan alleen de oprichters hiervan mogen profiteren? Wat betekent dit voor affiliate marketing? Een veel grotere draagvlak dat veel gedetailleerder is dan dat het voorheen was.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in