Voedsel wordt steeds 'plezieriger'
De groeiende invloed van gemak en gezond op voedselproducten zorgt ervoor dat de hedonistische consumptie, de belangrijkste trend geassocieerd met voedsel, op de achtergrond is beland. Maar het lijkt erop dat het aan een comeback bezig is. Geurmarketing is hierbij belangrijk.
De bereidheid om nieuwe producten uit te proberen, wordt beïnvloed door de aantrekkingskracht van het product op de zintuigen.Het draait bij aantrekkelijkheid van eten en drinken namelijk niet alleen om de smaak. Hoe het eruitziet, hoe het voelt en ruikt zijn ook zaken die bijdragen aan het feit of een consument het product aantrekkelijk vindt.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisProducenten ontwikkelen daarom marketingcampagnes om een emotionele reactie bij de consument te bewerkstelligen. Ze beseffen dat geur erg belangrijk is als het gaat om perceptie. Technieken als 'scent-sory' branding (geurmarketing) zijn ontwikkeld om shoppers op 'zintuigniveau' aan te moedigen emotionele aankopen te doen. Stemmen, muziek of functionele geluiden (ook wel 'sonic branding' genoemd) worden ook gebruikt om emotionele reactie te bewerkstelligen zoals gelukkige herinneringen. Deze marketingmethoden zullen belangrijker worden naarmate consumenten steeds hogere niveaus van plezier en sensatie in producten zullen zoeken, meent Datamonitor.
Huidige smaaktrends laten zien dat consumenten in Europa en de Verenigde Staten steeds vaker worden blootgesteld aan nieuwe regio’s en culturen. Uit het onderzoek blijkt dat 41 procent van deze consumenten de afgelopen twaalf maanden nieuwe en exotische smaken heeft uitgeprobeerd.
Dit komt vanwege positieve ervaringen opgedaan op vakantie en de behoefte die ervaring te herbeleven. Het veranderende migratiepatroon is de tweede oorzaak. Etnisch voedsel, voorheen alleen te koop in speciaalzaken is nu steeds vaker in de supermarkten te vinden omdat deze retailers de migranten willen aanspreken.
Naast deze hang naar het exotische is er ook een trend waarbij consumenten een nostalgische verlangen naar traditioneel voedsel laten zien. Deze consumenten hebben behoefte aan veiligheid, stabiliteit en comfort zoals ze dat in hun jeugd kenden. Retro food dus.Uit het Datamonitor-onderzoek blijkt dat 20 procent van de consumenten vanuit deze behoefte vaker voedselproducten kochten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid