Interview: ‘Intermediair Weekblad is geen blog’


Met de herlancering van #0" title="Intermediair Weekblad">Intermediair Weekblad als digitaal magazine, stootte de titel direct door naar de top. Met ruim 80.000 ‘opens’, is de vernieuwde titel meteen het best gelezen digitale weekblad in Nederland. Iedere donderdag verschijnt een nieuwe editie die te lezen is op tablet, pc en smartphone. Commercieel directeur Florence Schmit wil Intermediair verjongen.
Hoe verhouden zich de kosten van de digitale uitgave ten opzichte van het papieren blad?
‘Dat geef ik niet vrij. Maar het is ook een onterechte vergelijking want een papieren blad en een digitaal magazine zijn twee onvergelijkbare eenheden. Papier en distributie maken een fysiek blad duur en die extra kosten zijn in deze tijd moeilijk te verantwoorden. Daarnaast wilden we onze doelgroep ook verjongen. De oplossing is dan om digitaal te gaan. We kiezen dan ook voor een investering in productontwikkeling.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Hoeveel banen van het ‘oude’ Intermediair zijn gesneuveld?
‘We hadden een redactieteam van elf redacteuren en een redactie-assistent voor Intermediair print. Het inspelen op de veranderende mediaconsumptie van de jongere hoogopgeleide doelgroep die nu grotendeels online te vinden is, vereist qua redactie ook zeker een andere aanpak. Om krachtig op deze nieuwe ontwikkeling in te spelen en om snel te kunnen anticiperen op technologische innovaties, is de redactie Intermediair Weekblad zeer bewust ingericht als een projectorganisatie die bestaat uit freelance medewerkers met specifieke ervaring op het gebeid van arbeidsmarkt en interactieve media. We huren Ben Rogmans in om het te coördineren. Het blad wordt volledig gemaakt door externen: LVB Networks en externe freelancers. We hebben geen enkele redacteur meer in dienst.’
Er zijn inmiddels vijf edities van de digitale Intermediair Weekblad verschenen. Hoe ontwikkelt de ‘oplage’ zich?
‘De eerste editie had ruim 80 duizend “opens”. Dat zit nu rond de 70 duizend. Dat is een bruto cijfer, maar het aantal unieke bezoekers zit daar heel dicht bij, omdat de doelgroep het weekblad maar één keer opent.’
Wordt de oplage door een onafhankelijke partij gemeten?
‘Het is nu een kwestie van web analytics, maar we zijn bezig met registratie door Hoi.’
Waarom is ervoor gekozen om geen app te maken voor smartphone en tablet?
‘Dat is een technologische keuze. We hebben gekozen om te lanceren met HTML5 en om Intermediair Weekblad zo breed mogelijk te verspreiden door het leesbaar te maken via de browsers. Aan het eind van dit jaar evalueren we onze ervaringen. Dan besluiten we of we doorgaan met HTML5, of dat we voor iets anders kiezen. Wellicht zullen we een app overwegen.’
Je zegt dat de bezoektijd lang is voor een digitaal magazine (6,36 minuut.) Waar is dat mee vergeleken?
‘Dat is vergeleken met de tijd dat mensen gemiddeld op een website zijn. De online mediaconsument is zeer vluchtig. Dan is 6 á 7 minuten wel lang, zeker als je je realiseert dat je het hele weekblad in 10 minuten uithebt. Aangezien er nu nog maar weinig cijfers bekend zijn over de leesduur van digitale magazines, laat zich dat ook nog niet goed vergelijken.’
Waarom is er geen reactieknop onder de artikelen ingebouwd?
‘We willen er geen blog van maken. De verschijningsvorm – in vormgeving en gevoel – moet die van een weekblad zijn.’
We zien een interview met Jeroen Tiekstra, manager Oracle bij Accenture, zegt: ‘Werken bij Accenture is voor mij echt werken in de Champions League.’ Is dat het nieuwe adverteren?
‘De rol van Intermediair is om een gevoel te geven bij een werkgever. Branded content moet kunnen zolang het toegevoegde waarde biedt aan onze lezer. Maar we moeten oppassen dat we niet alleen maar verhalen maken over onze adverteerders.’
Hoe reken je af met adverteerders?
‘Op basis van een fixed fee. Het is mogelijk dat dat in een later stadium evolueert in een kosten per duizend-model. Alles is namelijk meetbaar.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid