Overslaan en naar de inhoud gaan

Innovation Awards: innovatietrends op een rij

Wat hebben Hyves, SellaBand, Myngle, Layar en TenPages.com gemeen? Allemaal wonnen ze de afgelopen jaren een Accenture Innovation Award.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De trend van 2007: Innovatie changing the game
De allereerste trend is inherent aan innovatie: iets anders dan anders doen. Changing the game komt terug in alle edities van de Innovation Awards. Vernieuwende businessmodellen en buiten de gebaande paden denken: (winnaar 2007) had grootse plannen om de platenindustrie om te gooien door fans in investeerders te veranderen.

related partner content for mobile comes here

(winnaar 2010) beoogt nu hetzelfde doen met de uitgeverijwereld. Schrijvers plaatsen tien pagina’s van hun manuscript op de site. Lezers die na deze tien pagina’s meer willen, kunnen aandelen in het boek kopen. Verkoopt het boek álle aandelen, dan wordt het uitgegeven via een van de partneruitgeverijen.

(2010) introduceerde een businessmodel waarbij receptenverzamelaars een beloning krijgen als hun recepten worden gebruikt in kookboeken van derden.

(winnaar 2008) is een totaal nieuwe manier van taallessen aanbieden. Myngle brengt taaldocenten en studenten uit de hele wereld samen op een internetplatform waar ze live privétaallessen geven of krijgen.

Radicaal de strijd aangaan met wat doorgaans gangbaar is in de markt maakt indruk op de jury en staat garant voor veel voorkeursstemmen voor de Publieksprijs. Een garantie op groot financieel succes is het niet. SellaBand ging in 2010 officieel failliet. Wel hebben ruim dertig bands met hulp van SellaBand een cd uitgebracht. TenPages.com heeft inmiddels vier boeken in de boekenwinkels liggen. Van ZoZuidas zijn ruim 11.000 exemplaren verkocht. Misschien was SellaBand de tijd ver vooruit: crowdfunding neemt momenteel wereldwijd een hoge vlucht. Zo heeft in de VS een aantal succesvolle creatieve projecten afgerond terwijl in Nederland steeds meer concepten opstaan: en zijn sinds een paar maanden operationeel, en ABN AMRO is bezig met , een eigen platform voor crowdfunding.

De trend van 2008: communities are here to stay
In 2007 werd de Blauwe Tulp gewonnen door . De opkomst van webcommunities was een van de trends in de Accenture Innovation Awards in 2008. De trend weerspiegelde de wens om sociale netwerken en activiteiten te ontplooien via digitale media. De explosie van sociale netwerken wordt in 2009 gevolgd door een civil engagement boom: innovaties die maatschappelijk verantwoorde activiteiten vergemakkelijken. Een mooi voorbeeld hiervan is de . Deze community is een onlinemarktplaats voor kleinschalige ontwikkelingsprojecten, waar particulieren en bedrijven 1% van hun tijd, kennis en inkomen direct kunnen bijdragen aan een project naar keuze.

In 2010 doken start-ups in de zee van mogelijkheden die social media voor bedrijven kent. Denk aan een bedrijf als , dat organisaties helpt een socialmediastrategie uit te zetten. Social Media Check (2010) laat zien wat er in de Nederlandse sociale media over een merk of organisatie wordt gecommuniceerd.

Naast de bekende social media ontstaan er talloze kleinere communities op het net. De 2010-winnaar van de Publieksprijs bijvoorbeeld. Catawiki is een onlinecatalogus voor de nichemarkt van echte verzamelaars. Hetzelfde jaar schreef in, een website waar mensen snel en makkelijk problemen en ideeën kunnen melden aan hun gemeente. Ook waar vraag en aanbod van klusjes in en om het huis elkaar vinden, was onder de 2010-inschrijvingen.

De trend van 2009: power in your hand
De teller van gedownloade apps in de AppStore gaat richting de tien miljard. De wereldwijde inkomsten uit mobiele apps bereiken in 2012 naar verwachting een hoogte van zo’n 17,5 miljard dollar. Smartphones en tablets worden gemeengoed. Voor de trend Power in your hand die Accenture in 2009 spotte, lijkt twee jaar later The sky is the limit te gelden..

De trend van 2010: location matters
Deze trend ligt in het verlengde van Power in your hand. Beide trends laten zien dat de mobiele telefoon steeds meer de eerste logische keuze is om informatie op te vragen of diensten te gebruiken. In de top 5 van apps komt de locatie van de gebruiker steeds terug – het gaat erom waar je bent en wat er bij jou in de buurt is. Dit wordt gefaciliteerd door de toegenomen functionaliteit van smartphones, zoals de integratie van gps en de verhoogde snelheid van mobiel internet.

Top 5 mobiele concepten van 2010: allemaal verschillend, allemaal apps De verscheidenheid aan apps blijkt uit de top 5 in de categorie ‘Best Mobile’ van de Innovation Awards 2010. 1- Appie De app van Albert Heijn, waarmee je naburige filialen kunt opzoeken, barcodes kunt scannen, looproutes in winkels kunt uitstippelen en recepten en aanbiedingen kunt checken. 2- SeatMe Deze app laat zien welke restaurants bij je in de buurt nog tafels vrij hebben, om vervolgens direct en realtime tot reservering over te gaan. 3- Feest.je Een locatiegebaseerd sociaal netwerk, vergelijkbaar met Foursquare, maar dan met een lokale focus. 4- Wijnshaker Deze app weet in welke winkel je bent en past daarop je wijnadvies aan. 5- BuitenBeter De applicatie waarmee je bij je gemeente snel ideeën en vraagstukken kunt aankaarten.

Veel 2010-inschrijvingen vallen onder de noemer location based services (LBS): informatieve en entertainende diensten voor smartphones die gebruikmaken van een mobiele dataverbinding en een geografische locatie. Zo kun je via LBS bijvoorbeeld zien of zich in de nabijheid bedrijven, winkels, restaurants of vrienden bevinden. Zonder gps geen LBS. Je plaats op de aardbol is leidend. Zo laat Google Latitude zien waar je vrienden op dat moment zijn. Ook nieuwe sociale netwerkconcepten spelen in op de locatietrend. Hét voorbeeld van LBS is , waarbij je badges verzamelt door in te checken op plaatsen waar je bent. Iets waar restaurants, koffiebars en kroegen slim op inspelen door korting te geven als je bij ze incheckt.

Concepten maken in 2010 ook gebruik van de op locatie gebaseerde augmented reality-browser , die in 2009 de Blauwe Tulp won. Met LBS zorgen bedrijven ervoor dat ze sneller gevonden worden en ook passen ze tracking toe. Met wordt het bijvoorbeeld mogelijk gericht te adverteren: wie ergens een foto neemt van een advertentie krijgt matches retour op basis van de geografische locatie.

Wat brengt 2011?
Momenteel brengt het Innovation Awards-team weer de beste innovaties van Nederland in kaart. voor de Accenture Innovation Awards kan tot 1 juli. Dit jaar zijn de juryleden onder andere Alexander Klöpping (DWDD gadgetrecensent), Jan Wildeboer (directeur Strategy & Business Development KPN) en internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten. De jury beoordeelt de inschrijvingen op algehele indruk, innovativiteit, succes en potentie.
Om in aanmerking te komen voor de Blauwe Tulp moet een innovatief concept jonger dan drie jaar zijn en werken in de media-, communicatie- en hightech-sector. Voor concepten die buiten de branche vallen, is er echter goed nieuws: Accenture reikt dit jaar in vijf sectoren prijzen uit. Dit jaar dus ook in Financial Services, Consumer Products & Agri, Health & Public Service en Energy. Alle prijzen worden op 10 november uitgereikt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in